Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorholm, Oda Marie Strand
dc.date.accessioned2022-05-30T12:31:57Z
dc.date.available2022-05-30T12:31:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2996861
dc.description.abstractI denne oppgaven har det blitt undersøkt hvordan dagens kran- og trolley løsning kan gjøres mer miljøvennlig. Små kraner er allerede elektrisk, men store kraner slik som kranen i oppgaven som skal løfte 20 tonn er enda produsert dieseldreven. For å gjøre løsningen mer miljøvennlig har det blitt undersøkt om en hybrid eller elektrisk løsning har best potensial. Basert på drøftingen er det best å utvikle en helt elektrisk løsning. Videre i oppgaven har det blitt beregnet effektbehov for den elektriske løsningen. Denne utregningen er første utkast og må itereres på. Vet å benytte utregningsmetodene og komponentene som er funnet i oppgaven kan neste iterasjon lages. Så kan det hende at det blir andre komponenter tredje gang. Vekten endrer seg når bæreverket blir prosjektert. Virkningsgrader endrer seg når komponenter blir byttet ut. Meningen er å kunne benytte den oppgaven til å videreutvikle en mer miljøvennlig kran og trolley løsning. Ut i fra beregningene kan det konkluderes med at en helt elektrisk løsning kan lages. Løsningen vil være mer miljøvennlig, men til hvilken grad avhenger av hvordan strømmen batteriene opplades med blir produsert. Anbefalingen er å videreutvikle kran og trolley løsningen slik at de blir produsert framfor dieseldrevne alternativ. Denne endringen vil være et godt bidrag til det grønne skiftet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHS, Sjøkrigsskolenen_US
dc.titleElektrifisering av kran og trolley på oppdrettsplattformeren_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber73 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel