Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAar, Mona Elise
dc.date.accessioned2015-08-20T13:35:58Z
dc.date.available2015-08-20T13:35:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297648
dc.description.abstractPerformance Based logistics (PBL) er logistikkunderstøttelsesstrategi for våpensystemer og en relativt ny forretningsmodell som i de siste årene er introdusert til det Norske Forsvaret. Hovedhensikten med PBL er å etablere en langsiktig allianse/partnerskap mellom den private industrien og Forsvaret som begge parter kan dra nytte av. Hensikten med PBL er å overføre mer økonomisk risiko til den private industrien, ved å la det private næringsliv investere i vedlikehold på depotnivå for et valgt våpensystem. Denne logistikkstøttestrategien skal oppnå en høyere systemytelse ved å forbedre responsevne og redusere kostnadene til våpensystemet. For å lykkes med PBL kan det være et krav om å investere i samarbeidet mellom leverandøren og kunden for å oppnå de samlede fordelene med et PBL-program. Programmet som er valgt for undersøkelsen er Luftforsvarets transportfly C-130J. En kvalitativ tilnærming ble valgt for å samle inn empiri. Intervjuene er gjennomført med personer fra Forsvarets logistikkorganisasjon, som alle har vært ansvarlig for implementering av PBL på transportflyet. Studien ser på samarbeidet fra kundens ståsted. Håkansson og Snehota (1995), Ford, Gadde, Håkansson, og Snehota (2011) mener at samarbeid mellom aktørene i en forsyningskjede er av stor betydning for å bygge sterke bånd og er ansett som viktig for oppnå fordeler i et stadig presset marked. I dag flyttes i større grad kjøper-leverandørsamarbeidet fra en armlengdes avstand til et strategisk partnerskap med et tettere samarbeid. Tettere samarbeid mellom aktørene er hovedfokus i Supply Chain Management-litteraturen og danner basis for en effektiv PBL-leveranse. Denne studien undersøker hvordan Forsvaret kan bedre forstå og administrere leverandørsamarbeid i PBL-omgivelser for å oppnå økt responsevne, spesielt når valg av leverandører er begrenset og markedet for kjøp av forsvarsmateriell synes å være mer komplekst enn noensinne. I gjennomgang av teori og analyse av empiri er det blitt funnet enkelte aspekter i samarbeidet som kan virke positivt på responsevnen til transportflyet og redusere usikkerhet i en PBL-leveranse. I dennes studien kan det se ut som de mest positive faktorene for å redusere risiko i forsyningskjeden og øke responsevnen for C-130J er erfaring fra tidligere samarbeid, inngåelse av en langsiktig FMS-avtale med en PBL-løsning i seg. Samt avhengighet, tillit og forpliktelser, reduksjon av kompleksitet og tilpasninger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectlogistikknb_NO
dc.subjectPerformance Based Logisticsnb_NO
dc.titlePerformance Based Logistics og kunde-leverandør-samarbeid: En case-studie av Luftforsvarets transportfly C-130Jnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber80nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel