Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThomstad, André Berg
dc.date.accessioned2015-08-18T10:39:39Z
dc.date.available2015-08-18T10:39:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297351
dc.description.abstractDenne studiens hensikt er å undersøke om Garden og HV-02 sin evne til å yte håndhevelsesbistand til Oslo Politidistrikt er endret som følge av terrorangrepet 22. juli 2011. Denne hendelsen avdekket store mangler innen samfunnets evne til å håndtere alvorlige og særlig skadevoldende hendelser. 22.juli-kommisjonen kritiserte det tverrsektorielle samarbeidet mellom politiet og Forsvaret, herunder evnen til å koordinere og samhandle, og evnen til å erkjenne risiko og til å ta lærdom av øvelser. Når Forsvaret skal støtte politiet i fredstid med vakthold og sikring, reguleres dette i skrivende stund som håndhevelsesbistand gjennom Bistandsinstruksen. Rammevilkårene for det lokale samarbeidet mellom politiet og Forsvaret etableres både på et juridisk og et operativt grunnlag. Således er både hjemmelsgrunnlaget for håndhevelsesbistand og utviklingen på det overordnete nivå undersøkt, i tillegg til utviklingen på det lokale nivået. Kildegrunnlaget har vært ugraderte offentlige rapporter, stortingsmeldinger og proposisjoner, samt forskningsbasert litteratur og kvalitative dybdeintervjuer. I den hensikt å få frem flest mulig nyanser rundt den overordnede problemstillingen, går denne oppgaven i dybden av de tre studieobjektene. For å muliggjøre «måling» og gi et helhetlig bilde er studieobjektene undersøkt gjennom seks utledete forskningsspørsmål. Disse spørsmålene undersøker endringer på overordnet nivå, samt kommunikasjon og tillitt, relasjoner, øvelser og trening, kompetanse og responsevne på taktisk nivå. Med basis i analysen og denne oppgavens funn kan det stadfestes at kvalitet og hastighet i prosessen rundt bistandsanmodninger i stor grad er bedret de siste årene. Særskilt gjelder dette forhåndsdelegert myndighet til det operasjonelle nivå og det juridiske grunnlaget for Forsvarets bistand til politiet. Denne endringen synes å være en utvikling over tid heller enn en direkte følge av 22. juli 2011 – selv om også denne hendelsen har påvirket utviklingen. Garden sin evne til å yte håndhevelsesbistand er i liten grad endret, men den er tydeliggjort gjennom Prop. 73S. Avdelingen viste god responsevne i 2011, og denne antas å være minst like god i dag. HV-02 sin evne til å yte håndhevelsesbistand er i noen grad endret, særskilt gjelder dette for Innsatstyrke Derby. Dette er en direkte følge av 22. juli 2011. Relasjonene mellom de militære avdelingene er i stor grad forbedret som en direkte følge av terroren i 2011. Samarbeidet mellom Garden og HV-02 på den ene siden, og OPD på den andre er i liten grad endret. Det var bra før 2011, og er fortsatt bra.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectbistandnb_NO
dc.subjectpolitietnb_NO
dc.subjectForsvaretnb_NO
dc.titleForsvarets beredskapsavdelinger i Oslo etter 22. juli 2011. Håndhevelsesbistand og samarbeid med Oslo Politidistriktnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel