Hva motiverer yngre flyteknikere i redningshelikoptertjenesten(RHT) til å bli værende i jobben som flytekniker?
Abstract
Oppgaven sin hensikt har vært å finne ut hva som motiverer yngre flyteknikere i Redningshelikoptertjenesten (RHT) i Luftforsvaret til å bli værende i jobben sin. RHT har de siste 5 årene hatt mindre frivillig avgang blant yngre flyteknikere enn andre flyvedlikeholdsavdelinger i Luftforsvaret.
Problemstillingen er:
Hva motiverer yngre flyteknikere i redningshelikoptertjenesten (RHT) til å bli værende i jobben som flytekniker?
Det overordnede, teoretiske rammeverket som er brukt i oppgaven er selvbestemmelsesteorien, jobbkrav ressursmodellen og altruisme. Kvalitativ metode er brukt for å svare på problemstillingen. Oppgaven baserer seg på dybdeintervju med 6 respondenter som jobber på 3 forskjellige baser i RHT.
Analyser og resultater viser at det er flere motivasjonsfaktorer til stede hos respondentene som fører til at de blir værende i jobben sin. Motivasjonen kommer først og fremst av opplevelsen av å ha en meningsfylt jobb og tilhørighet som skapes gjennom gode kolleger og sosial støtte. Lønn er i noen grad en motivasjonsfaktor for flere respondenter. Motivasjonsfaktorene «autonomi», «kompetanseopplevelser», «variasjon» og «tilbakemeldinger» har alle i noen grad betydning for at de yngre flyteknikere i RHT blir værende i jobben sin.
Oppgaven har undersøkt om det finnes altruistiske motiver blant respondentene. Resultater i oppgaven viser at det er vanskelig å argumentere for at respondentene har rene altruistiske motiver for å bli i jobben sin. Det kan både være egoistiske motiver og altruistiske motiver til stede blant respondentene.
Nøkkelord: Motivasjon- Altruisme- Yngre flyteknikere- Redningshelikoptertjenesten