Should I stay, or should I go? Hvorfor slutter operatører i kampskvadronene i Forsvarets spesialstyrker?
Abstract
Det dynamiske operasjonsmiljøet med store sikkerhetspolitiske endringer og en enorm teknologisk utvikling krever mer av den enkelte operatør i Forsvarets spesialstyrker (FS) enn tidligere. Det er derfor behov for å øke kompetansen og ståtiden til den enkelte operatør. Denne oppgaven undersøker hvorfor operatører i kampskvadronene slutter, slik at FS kan identifisere tiltak som begrenser eller stanser avgangen.
Oppgaven nytter en kvalitativ, komparativ metode. Jeg har søkt etter eksisterende forklaringer i litteratur om hvorfor ansatte slutter, basert på empiri fra både det sivile arbeidslivet og den militære profesjon. Jeg bygger også mye på egne erfaringer fra dette praksisfeltet. Til sammen har det gitt meg mulighet til å utvikle et sett med hypoteser som jeg har testet i intervjuer med alle operatørene som har sluttet med T-35 kontrakt i FS i perioden 2016 til 2020 og blitt sivile.
Jeg finner at årsakene til at operatørene slutter er sammensatte. Imidlertid er det noen faktorer som utpeker seg som viktigere enn andre. Negativ påvirkning på privatlivet av arbeidets karakter og innhold er den viktigste årsaken. Den gjør seg spesielt gjeldende når operatører skifter livsfase. Videre er pendling en meget viktig årsak til at operatørene slutter. Likeledes er konvensjonalisering av spesialstyrkene også en meget viktig årsak til at operatørene slutter. Mangel på sivil kompetanseheving, arbeidspress og høyt tempo, manglende karriere og tjenesteplaner, dårlig personellivaretakelse og dårlig styring, samt lavt antall deployeringer, er også viktige årsaker til at operatører slutter.
Litt overraskende finner jeg at de risikofylte aspektene ved jobben og operatørenes fysiske og psykiske helse er del av forklaringen på hvorfor operatørene tjenestegjør lenge. Noe mindre overraskende er funnet om at lønn og bonusordninger er med på å forlenge ståtiden. Det er også viktig å ta med seg at operatørene er godt fornøyde med både arbeidsmiljøet og det operative lederskapet. I mange tilfeller har flere av disse faktorene vært med på å forlenge ståtiden til operatørene.
Basert på funnene har jeg utviklet tre overordnede policyråd til FS som kan være med på å øke ståtiden for operatører. De er:
1. Sett operatøren i sentrum – de er den spisse ende
2. Hold spesialstyrkene spesielle – reduser konvensjonaliseringen
3. Gi operatørene flere normale hverdager