En kvalitativ undersøkelse av hvordan Telemark bataljon utvikler lagførere med beslutningsevnen dagens stridsfelt krever
Bachelor thesis
Published version
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Bacheloroppgaver [548]
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan Telemark bataljon utvikler lagførere med
beslutningsevnen dagens stridsfelt krever. Stridsfeltet er komplekst og setter høye krav til
lagførerens beslutninger. Følgelig bør dette få konsekvenser for hvordan militære
organisasjoner utvikler sine beslutningstakere. Gjennom en redegjørelse av teoretiske
perspektiver har denne oppgaven sett nærmere på Gary Kleins gjenkjenningsbaserte
beslutningsmodell, Daniel Kahnemans begrepsapparat system 1/2 og John Boyds
beslutningssløyfe. Med utgangspunkt i disse teoriene har oppgaven redegjort for hvordan
beslutningstaking kan trenes i en militær kontekst ved bruk av metodene praktisk erfaring,
selvstudier og plan- og beslutningsprosess. I lys av dette ble intervjuer med totalt syv
respondenter gjennomført for å undersøke hvordan Telemark bataljon utvikler sine lagførere i
avdelingens daglige aktivitet. Analysen og den påfølgende drøftingen viser at Telemark
bataljon utvikler lagførere med beslutningsevnen dagens stridsfelt krever ved at lagføreren
gjentatte ganger blir eksponert for situasjoner der han må ta beslutninger og dermed opparbeider
seg praktisk erfaring. Videre viser oppgaven at Telemark bataljon i varierende grad benytter
selvstudier og plan- og beslutningsprosess som metoder for å utvikle lagførerens
beslutningsevne, og at dette i stor grad er avhengig av hvem som på gjeldende tidspunkt er sjef.
Til sist viser oppgaven at Telemark bataljon gjennom en mer systematisk tilnærming kan gi
sine lagførere bedre forutsetninger for å utvikle beslutningsevnen dagens stridsfelt krever.