dc.contributor.author | Dahlgren, Øystein Nøstberg | |
dc.contributor.author | Svensplass, Isak Wartiainen | |
dc.coverage.spatial | Norge | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-10-07T09:22:35Z | |
dc.date.available | 2021-10-07T09:22:35Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2788335 | |
dc.description.abstract | I studien lages en modell som fungerer som et
ideal der forfatterne operasjonaliserer teorigrunnlaget for hva en avdeling må ta hensyn ved bruk av
seks ulike faktorer: (1) jobbforpliktelse, (2) jobbtilfredshet, (3) Samhold, (4)
arbeidsbelastning, (5) jobbalternativer og (5) personlige årsaker. Disse faktorene bruker vi
når vi gjennomfører en samsvarsanalyse hvor vi sammenligner den ideelle modellen med
nå-situasjonen i Stridstrenbataljonen og Hæren. Ut ifra dette presenterer vi noen lærdommer
for hvordan man kan påvirke ståtiden hos spesialisten. Oppsummert er
anbefalte tiltak å nivåtilpasse arbeidsoppgaver, utdanning og oppdrag, påkoste ansatte kurs
og andre kompetansehevende aktiviteter i arbeidshverdagen, tilpasse karriere- og
tjenesteplan til ny utdanningsordning for spesialistene som samsvarer med stillinger i hele
STRBN, samt prioritere å legge til rette for muligheten til å utdanne seg i kombinasjon med
jobb. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Forsvarets høgskole Krigsskolen | en_US |
dc.subject | Stridstrenbataljonen | en_US |
dc.subject | Ståtid | en_US |
dc.subject | Spesialisering | en_US |
dc.title | Spesialisten i stridstrenbataljonen – avdelingens muligheter til å heve ståtiden En kvalitativ studie av hvordan avdelingen kan påvirke sine spesialister til økt ståtid | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Forfatterne | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.source.pagenumber | 37 | en_US |