Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeggelund, Karén Cecilie
dc.date.accessioned2020-08-25T09:21:19Z
dc.date.available2020-08-25T09:21:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2673848
dc.description.abstractOppgaven tar for seg en analyse av etterforsyning av flytende oksygen(LOX) til C-130J i internasjonale operasjoner og er gjennomført som en case-studie av NORTAD2. Hensikten med undersøkelsen er å anbefale det etterforsyningskonseptet som vil sikre tilgang på LOX til NORTAD3 og som i fremtiden vil kunne benyttes i liknende operasjonsområder. Studien drøfter tre konseptuelt ulike løsninger for etterforsyning: obtain in the battlefield, ship to the forces og carry with the troops, avgrenset til responssyklusen fra siste leverandør til sluttbruker. Først gjøres det en analyse av dagens løsning obtain in the battlefield med lokal leveranse fra leverandøren Air Liquid. Analysen er gjennomført med utgangspunkt i teori fra fagområdet logistikk. I teorien identifiseres det tre hovedutfordringer: usikkerhet knyttet til kvalitet, ledetid og sikkerhet, spesialtilpasning av responssyklusen for et heterogent produkt og organisering av kjeden. Drøftingen tar utgangspunkt i de identifiserte problemene og søker å finne løsninger som kan redusere disse. Den første løsningen som drøftes er ship to the forces ved etterforsyning fra Las Palmas eller nærmeste tilgjengelige flyplass med godkjent LOX. Løsningen vil redusere usikkerhet knyttet til de nevnte faktorene, men imidlertid forlenge ledetiden til to dager. Samtidig reduseres behovet for LOX-spesifikt materiell og personell, og således reduserer ressursbruken. I tillegg vil arbeidet i forkant av bidraget minskes, men tvert imot øke det administrative arbeidet underveis. Løsningen vil by på en prioritering av operativ tilgjengelighet på flymaskinen og redusert usikkerhet. Løsningen anbefales ikke som det primære etterforsyningskonseptet da operativ tilgjengelighet vil være en prioritet. Videre drøftes en rotasjonsordning som et carry with the troops-konsept. Løsningen vil kunne redusere ledetiden ved rotasjon i Mali, men redusere Forsvarets totale fleksibilitet med tanke på transportflykapasitet. Her vil også behov for LOX-spesifikt materiell og personell reduseres. På den andre siden identifiseres det at løsningen vil skape god fleksibilitet for bidraget i forbindelse med LOG-flights og kan således styrke bidraget. Det antas at løsningens totale ressursbruk vil overstige dagens, men det anbefales å gjøre en grundig kost-nytte analyse av denne løsningen. Avslutningsvis drøftes forbedringer ved nåværende løsning. Her foreslås det å sikre operativ tilgjengelighet på lagertanken med en vedlikeholdsplan og utdanning på denne. Samtidig anbefales det investering i egen transportkapasitet for frakt av LOX for å redusere usikkerheten knyttet til leveransen og sikkerhet. Sist bør forståelsen for LOX økes i hele organisasjonen gjennom utdanning slik at å sikre etterforsyning prioriteres. Oppgavens konklusjon og anbefaling er å videreføre dagens løsning med noen utbedringer. Løsning ship to the forces anbefales som plan B. Samtidig bør det gjennomføres en kost-nytte analyse av carry with the troops.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHS, Sjøkrigsskolenen_US
dc.titleLiquid oxygen (LOX) til C-130J i internasjonale operasjoner. En komparativ analyse av løsninger for etterforsyningen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.rights.holderForfatterenen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel