Kriseberedskap i Arktis
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019-05Metadata
Show full item recordCollections
- Bacheloroppgaver [548]
Abstract
Etter hendelsene med Northguider og Viking Sky blusset debatten om Norges evne til å ivareta beredskapen i Norges ansvarsområder opp igjen. En debatt som har pågått siden Maksim Gorkiy-hendelsen i 1989. Er Norge i stand til å ivareta ansvaret for søk og redning i Nord-Norge og i Arktis? Det sovjetiske cruiseskipet Maksim Gorkiy skulle seile med 768 tyske turister og mannskap fra Hamburg til Magdalenafjorden på Svalbard. Utenfor kysten av Svalbard gikk de på drivis og fikk en stor flenge i baugen, som førte til at det tok inn store mengder vann og måtte evakuere fartøyet. Dette førte til en spektakulær og vellykket redningsaksjon med KV Senja i spissen. Hvis dette hadde skjedd med dagens ressurser, ville resultatet blitt det samme? Denne oppgaven tar for seg nettopp dette, med problemstillingen:
"Hvilken grad er Norge i stand til å håndtere en større cruiseskipulykke utenfor Svalbard?"
I oppgaven har vi laget et scenario som baserer seg på Maksim Gorkiy fra 1989, men skalert slik at det passer med dagens situasjon i Arktis. Scenarioet tar for seg de tilgjengelige ressursene og variabler som avstand, vær og kapasiteter ved hjelp av et "snapshot" av virkeligheten 29. Mai 2018. Redningsarbeidet blir sett opp mot kravene som stilles i Polarkoden og om disse kravene er gode nok. Hovedfokuset er om det er sannsynlig at skip som ferdes i polare områder klarer å opprettholde §1.2.7. Denne sier at skipene skal ha utstyr og proviant til å overleve i opptil fem døgn før forventet redning.
Oppgaven avdekker både mangel på kapasiteter, men belyser også områder hvor redningstjenesten er god. Sett opp mot kravene i polarkoden, vil redningstjenesten med stor sannsynlighet klare å evakuere et middels stort cruiseskip innen fem døgn. Derimot viste testene gjennomført under SAREex at fem dager vil være for lang tid å befinne seg i en livbåt eller redningsflåte. Det er stor fare for at ved ankomst av redningsressurser vil det være flere nedkjølte pasienter enn det Kystvakten og redningstjenesten har ressurser til.