• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Black Palette. Svarte netter krever svarte paletter

Nilsen, Kristian Aarheim; Sørensen, Morten Andre
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Nilsen og Sørensen.pdf (1.890Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2608079
Date
2019-05
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver [566]
Abstract
Militær navigasjon skiller seg fra navigasjon i sivil skipsfart. Oppdraget og trusselen Marinen møter avgjør hvor og hvordan vi bruker fartøyet med de hjelpemidlene vi har til rådighet. Militære fartøy seiler ofte for å holde seg skjult, de tar seg gjennom trange leder som presser både fartøyet og navigatørene til marginene selv på mørkeste natten. Slik navigering krever at samspillet mellom navigatør og maskin fungerer optimalt, og at systemet ikke påvirker oss på en negativ måte. Hvordan paletten presenterer informasjon i ECDIS har mye å si for samspillet, og en palett som er tilpasset broteamets behov vil bedre dette forholdet.

Basert på Korvettvåpenet sine sikkerhetsmeldinger har Sjøforsvaret besluttet å bestille en ny palett for nattnavigering som ikke er begrenset av IMO-standarden. Hensikten med oppgaven har vært å utvikle paletten, «Black Palette», og videre undersøke om den er bedre og hvorfor. I oppgaven tar vi for oss problemstillingen: Hvordan ser en bedre nattpalett ut i K-Bridge versjon 8, og hvorfor er den bedre for Korvettvåpenet?

Ved å sette brukerne i senter av produktutviklingen og kombinere deres lærdommer og ønsker med relevant teori har vi kommet frem til en palett som er bedre tilpasset brukernes behov under nattnavigering. Benyttelse av fordelaktige farger har gjort paletten mørkere, samt sterkere kontraster har gitt bedre lesbarhet og skilleevne. Konklusjonen tilsier at lysforurensningen er lavere, hindringer og hjelpemidler fremheves og brukerne er i mindre grad nødt til å tilpasse seg systemet.

Lavere lysforurensning fører til bedre nattsyn, som er sentralt for nattnavigasjon. Fremheving av essensiell informasjon og mindre brukertilpasninger gjør det enklere og raskere å orientere seg i kartet, som potensielt sett kan øke tiden navigatøren bruker på å se ut vinduene. Det anbefales at «Black Palette» implementeres på KNM sine navigasjonssystemer, da den forventes å kunne bidra til en sikrere seilas og øke broteamets ytelse. Å få «Black Palette» om bord på K-Bridge ECDIS vil også muliggjøre en mer omfattende og kontinuerlig testing i praksis.
Publisher
Sjøkrigsskolen
Copyright
Forfatterne

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit