Simulering som middel for effektiv trening av ferdigheter
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2608063Utgivelsesdato
2019-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bacheloroppgaver [548]
Sammendrag
Oppgaven søker å svare på problemstillingen gjennom analyse av to dokumenter som omhandler emnet. Disse sees deretter opp mot viden anerkjente læringsteorier. Rent konseptuelt finner oppgaven at det ikke er noe som er til hinder for at Sjøkrigsskolen kan implementere simuleringer som et ledd i oppdraget med å drive effektiv trening av ferdigheter i engelskfaget. Diskusjonen avdekker også at en slik implementering uten tvil vil føre til effektiv trening av ferdigheter i faget. Å lykkes med å implementere simuleringer til bruk i engelskundervisningen, fordrer imidlertid at læringsmetoden gis tilstrekkelig prioritet i skolens undervisningsplan. For å kunne få til dette, er det videre en forutsetning at Sjøkrigsskolen, for kull 2021 og utover enten innfører undervisning i faget utover det som er skissert i emneplanen, eller flytter deler av undervisningen til et annet semester. Dette bunner i at faget slik det foreligger i dag utelukkende blir undervist i det semesteret der kadettene gjennomfører sitt tokt med Statsraad Lehmkuhl. Jeg anbefaler i min konklusjon Sjøkrigsskolen å se på muligheten for å imøtekomme dette gjennom undervisning på andre tidspunkt i utdanningsløpet.
Av hensyn til egen kompetanse, ble oppgaven utelukkende uført på et konseptuelt nivå. Det gjenstår derfor fremdeles å se på det tekniske ved å øke antall simuleringer. Dette har oppgaven bevisst neglisjert, da jeg hverken har forutsetning for eller plass til å berøre temaet i denne oppgaven. De tekniske avklaringene bør gjøres i dialog mellom navigasjonssimulatorkontoret og engelsklærerne i skolens sjømaktsavdeling.