Hvorfor søke Krigsskolen? En kvalitativ studie i hva som motiverer elever fra videregående skole for høyere utdanning og hvorvidt kjenner de til Krigsskolen som en mulighet.
Abstract
Oppgaven har søkt å svare på problemstillingen: Hva motiverer elever fra videregående skole for høyere utdanning og hvorvidt kjenner de til Krigsskolen som en mulighet. Oppgaven har også fire hypoteser som skal underbygge problemstillingen. Disse blir besvart i kapittel 5 Konklusjon.
Dataen er samlet inn gjennom én-til-én intervju og gruppeintervju hos videregående-elever. Begge intervjueneformene nyttet semistrukturert intervju. Sammen med teori i form av motivasjons- og rekrutteringsteori svarer dette på problemstillingen.
Konklusjonen på problemstillingen er at videregående elevene i utvalget hadde variert motivasjon for å ville ta høyere utdanning. Intervjuobjektene fremstod som indre motivert når de skulle begrunne hvorfor de de ville starte på ønsket utdanning. Utvalget ville at utdanningen skulle gi en jobb som var trygg, men også spennende og meningsfull i andre enden.
Utvalget hadde et positivt inntrykk av Forsvaret, men visste svært lite om muligheten for å søke utdanning på Krigsskolen og hva denne utdanningen går ut på. Imidlertid var det mange som motivert for førstegangstjenesten og som skulle avtjene denne. Dette indikerer at førstegangstjenesten er en god rekrutteringsplattform for videre tjeneste og utdanning i Forsvaret. Videre har Krigsskolen en veldig god mulighet for å rekruttere blant videregående elever. Dette fordi vilkårene ved utdanning på Krigsskolen appellerer i stor grad til motivasjonsfaktorene som ble funnet hos intervjuobjektene.