Motivasjon i utdanning : en litteraturstudie om indre motivasjon og utdanning av vernepliktige soldater
Abstract
Denne oppgaven er en litteraturstudie om indre motivasjon og utdanning av vernepliktige soldater. Den diskuterer resultater fra fire vitenskapelige artikler fra forskning i skoleverket i lys av Deci & Ryans selvbestemmelsesteori. Dette diskuteres med bakgrunn i problemstillingen Hva kan indre motivasjon bety for utdanningen av vernepliktige soldater, og hvordan kan denne styrkes så tidlig som mulig i utdanningsløpet? Eksempler som fremmer elevenes indre motivasjon forankres i Forsvarets Pedagogiske Grunnsyn.
Oppgaven konkluderer med at undervisningssituasjonen i seg selv byr på en rekke situasjoner hvor man kan legge til rette for at de grunnleggende behovene for tilhørighet, kompetanse og autonomi tilfredsstilles. Tilfredsstillelse av disse behovene kan fremme indre motivasjon og øke kvaliteten på ytre motivasjon, noe som er viktig for kvaliteten på læring og utvikling. Læreren viser seg å være en vesentlig tilrettelegger for dette. Hvordan indre motivasjon kan styrkes tidlig i utdanningsløpet kommer an på om individet er indre motivert for aktiviteten i utgangspunktet. Er det det kan indre motivasjon fremmes, men dersom dette ikke er tilfellet kan man legge til rette for at elevens ytre motivasjon kan styrkes til å dele mange kvaliteter med indre motivasjon. Jo tidligere man legger til rette for dette jo bedre.