Landobjekter som bør tilføyes i elektroniske navigasjonskart
Abstract
Seiler man i området rundt Bergen finner man objekter på land som kan brukes i navigasjon utenom de navigasjonshjelpemidlene som er satt opp av Kystverket og allerede står i kartet. Eksempler på slike objekter kan være fjelltopper, master eller kirker. Ingen av disse objektene vises på en god måte i de elektroniske navigasjonskartene Marinen bruker, til tross for at det finnes flere eksempler på at disse objektene faktisk blir brukt. Hvorfor er de ikke da i det elektroniske navigasjonskartet?
Målet med denne oppgaven er å besvare problemstillingen «Hvilke objekter bør tilføyes i elektroniske navigasjonskart i skipsleden rundt Bergen til støtte for militær optisk navigasjon?» Problemstillingen er bygget på to erfaringsbaserte hypoteser: «Informasjonen i elektroniske navigasjonskart er mangelfull» og «Det finnes objekter som kan tilføyes de elektroniske navigasjonskartene som kan være til hjelp for militær optisk navigasjon». Problemstillingen kan svares på med konkrete objekter, som besvarelsen av oppgaven har kommet frem til og listet opp med koordinater i vedlegg 1.
I oppgaven blir metodene dokumentanalyse og intervju brukt for å undersøke problemstillingen. Intervjuobjektene har vært en statslos i Bergen, kaptein på MS Polarlys og sjef NavKomp i Sjøforsvaret. Deretter er intervjuene satt opp mot en dokumentanalyse av kursbøker fra losen, Hurtigruten og Marinen. På denne måten kom 10 konkrete objekter frem, som med fordel kan tilføyes i de elektroniske navigasjonskartene. Videre oversendes oppgaven til Kartverket og implementeringen blir vurdert. En anbefaling til videre arbeid er å undersøke hvilke tilsvarende objekter som mangler langs resten av Norskekysten og, på sikt, implementere dem slik at objektene kan brukes i planlegging og gjennomføring av seilas og at de kan rapporteres inn som feil på samme måte som ved feil på andre navigasjonshjelpemidler og komme som navigasjonsvarsler.