Karakterstyrker – Et verktøy for seleksjon? : En kvantitativ undersøkelse av karakterstyrkers prediktive egenskaper ved seleksjon
Abstract
Krigsskolen søker gjennom forskningsprosjektet «Karakter hos militære ledere» å bidra til økt innsikt i begrepet karakter og hva dette er (Boe, 2014). Gjennom prosjektet er det ønskelig å undersøke hvorvidt karakter kan anvendes som en del av lederutviklingen ved Krigsskolen, i tillegg til eventuelle bidrag begrepet kan ha ved seleksjon eller vurdering av militære ledere. Prosjektet har valgt det anerkjente selvrapporteringsverktøyet VIA-IS utviklet av Peterson og Seligman (2004) for å måle karakterstyrkene hos den enkelte respondent. Hensikten med denne studien er å belyse hvorvidt bruken av karakterstyrker er egnet ved seleksjon til grunnleggende offisersutdanning (GOU) gjennom å undersøke eventuelle sammenhenger mellom selvevaluerte karakterstyrker og opptak ved en av Forsvarets krigsskoler. Datainnsamlingen ble gjennomført under Felles Opptak og Seleksjon Krigsskolene (FOS KS) 2015, hvor respondentene utgjorde samtlige søkere til den grunnleggende offisersutdanningen i Forsvaret det året. T-test for uavhengige utvalg, og senere variansanalyser (ANOVAS), er anvendt for å undersøke om det forekommer forskjeller mellom de søkerne som ble tilbudt skoleplass og de som ikke ble det. Analysene av VIA-IS resultatene viser signifikante forskjeller mellom de to gruppene for to av kjernedydene, visdom og kunnskap og mot, noe som indikerer at de kan anvendes ved seleksjon av personell til GOU. Blant karakterstyrkene viste analysen signifikante forskjeller mellom de to gruppene for karakterstyrkene dømmekraft, perspektiv, mot og sosial intelligens, noe som indikerer at disse også kan anvendes ved seleksjon til GOU. Studien belyser flere metodiske utfordringer forbundet med bruken av selvrapportering ved seleksjon av personell, men finner at de psykometriske egenskapene ved VIA-IS (VIA Institute on Character, n.d.-c) og forskning omkring nøyaktigheten av selvrapportering for personlighetstrekk (Vazire, 2010) veier opp for disse. Funnene kan dermed indikere at karakterstyrker kan være hensiktsmessige som en del av seleksjonsprosessen til GOU. Videre forskning synes hensiktsmessig rettet mot longitudinelle studier av eventuell endring i den enkeltes karakter som følge av utdanningen i tillegg til eventuelle sammenhenger mellom selvrapporterte karakterstyrker og skoleresultater. Studier av kombinasjonen av VIA-IS og observasjonsverktøy i forbindelse med seleksjonsprosessen til den grunnleggende offisersutdanningen i Forsvaret oppfattes også som hensiktsmessig. The Norwegian Military Academy’s (NMA) research project «Karakter hos militære ledere” seeks to increase the understanding of the concept of character and what this is (Boe, 2014). The project is aimed at studying whether or not the concept of character can be applied as part of the leadership development conducted at the NMA, in addition to any contributions it might have with regards to the selection or assessment of military leaders. The recognized psychological assessment measure VIA-IS, developed by Peterson and Seligman (2004), is chosen by the project to identify the individual respondents character strengths. The purpose of this paper is to study whether the use of character strengths is applicable in selection for the officer’s course, “grunnleggende offisersutdanning” (GOU) in Norwegian, at the NMA by examining any relationships between self-assessed character strengths and entry to one of the Norwegian armed force’s military academies. Data collection was conducted during “Felles Opptak og Seleksjon Krigsskolene“ in 2015, where the respondents made up for the total number of applicants for the officer’s course for that year. Independent samples t-test, and later Analysis of variances (ANOVAS), was applied in order to ascertain if there are any differences between the applicants that where offered the course, and those that were not. The analysis of the VIA-IS results shows a significant difference between the two groups for two of the core virtues, wisdom and knowledge and courage, indicating that they might be applicable for selecting personnel to the GOU. For the character strengths, the ANOVAS shows significant differences between the two groups for the strengths of open-mindedness, perspective, courage and social intelligence. This indicates that these strengths might be applicable for the selection of personnel to the GOU. The study identifies several possible methodological challenges related to the use of self-assessment tools. However, it finds that the plyometric properties of VIA-IS (VIA Institute on Character, n.d.-c) and related research concerning the accuracy of self-assessment (Vazire, 2010) counter these possible challenges. The findings thereby indicate that character strengths might be suitable as part of the selection process for the GOU.