Is bad stronger than good? : En kvantitativ studie av utøvd lederatferd. Har konstruktiv eller destruktiv lederatferd størst påvirkningskraft?
Abstract
Denne studien undersøker hvorvidt konstruktiv eller destruktiv lederatferd har størst påvirkning på utbrenthet, ekstrarolleatferd og mestringstro. Datagrunnlaget for undersøkelsen er hentet fra et etablert forskningsprosjekt ved Forsvarets stabsskole, hvor studentene fra Forsvarets stabsskole kull 12 og 13 har svart på en todelt spørreundersøkelse. En del om utøvd lederskap hos nærmeste overordnede og en del med egenvurdering. Studien har koblet disse to sammen. Studien tar utgangspunkt i Baumeister, Bratslavsky og Finkenauer (2001) sin generelle hypotese om at «bad is stronger than good» og undersøker hvorvidt det samme gjelder for utøvd lederatferd. Teori og empiri underbygger hypoteser om at konstruktiv lederatferd er positivt assosiert med spesielt ekstrarolleatferd og mestringstro. Samtidig er det grunnlag for å hevde at det er en negativ sammenheng mellom destruktiv lederatferd og utbrenthet. For sammenhengen mellom destruktiv lederatferd, mestringstro og ekstrarolleatferd er det empiriske grunnlaget mer mangelfullt. Hovedfunnene fra studien viser at passiv lederatferd har størst prediktiv kraft og predikerer høy grad av utbrenthet, lav grad av ekstrarolleatferd og lav grad av mestringstro. For de øvrige prediktorene indikerer resultatene at konstruktiv og destruktiv lederatferd har tilnærmet lik påvirkning på utbrenthet, mens konstruktiv lederatferd ser ut til å ha størst påvirkning på ekstrarolleatferd og mestringstro. Denne studien støtter dermed Baumeister et al. (2001) sin hypotese «bad is stronger than good», hvor passiv lederatferd er den sterkeste prediktoren. This study examines whether constructive or destructive leadership behavior has the largest influence on burnout, organizational citizenship behavior (OCB) and self-efficacy. The foundational data for the research is collected from an established research project at the Norwegian Defense University College (NDUC), where the students from NDUC classes 12 and 13 have responded to a two-part questionnaire; one part is focused toward leadership practiced amongst immediate superiors and the other with an individual assessment. The study has linked these two together. The study takes its starting point in Baumeister et al. (2001) general hypothesis that «bad is stronger than good» and researches whether the same pertains to practiced leadership behavior. Theory and empirical data substantiate hypotheses asserting that constructive leadership behavior is positively associated especially with OCB and self-efficacy. At the same time, there is a basis for claiming a negative relationship between destructive leadership behavior and burnout. The empirical foundation between the relationships of destructive leadership behavior, self-efficacy, and OCB is more lacking. The primary discoveries from the study show that passive leadership behavior has the largest predictive power and predicts a high degree of burnout, low degree of OCB and low degree of self-efficacy. For the other predictors, the results indicate that constructive and destructive leadership behavior have an approximately equal influence on burnout, while constructive leadership behavior looks to have the largest influence over OCB and self-efficacy. Thus this study supports Baumeister et al. (2001) hypothesis that «bad is stronger than good», where passive leadership behavior is the strongest predictor.