Gjennomgående kadetter versus ikke-gjennomgående kadetter : Forskjell i karriere?
Abstract
Oppgaven undersøker om arbeidserfaring fra Forsvaret før grunnleggende offisersutdanning på Sjøkrigsskolen har betydning for karrieren etter endt utdanning. Problemstillingen ble aktualisert av utdanningsreformen i Forsvaret som startet høsten 2016. Denne utdanningsreformen vil ha direkte innvirkning på hvem som begynner på offisersutdanning i Forsvaret. Oppgaven tar utgangspunkt i uteksaminerte kadetter på Operativ Marinelinje ved Sjøkrigsskolen i perioden 1994-2014, og deres karrierer ble registrert. Hensikten med undersøkelsen var å studere om det er forskjeller i prestasjoner og karriere mellom den kategorien med arbeidserfaring og den kategorien uten. Det er ikke gjort tilsvarende studier tidligere. Det ble valgt en kvantitativ registerundersøkelse hvor de respektive kategoriene ble målt på hvor lang og raskt karriere de gjorde, samt hvor lang tjenestetid de hadde. Karrierene ble målt på bakgrunn av personellopplysninger innhentet fra personellregistre og Sjøkrigsskolen. Karakterer fra utdanningen ble også analysert for å undersøke om det var forskjeller kategoriene imellom allerede under utdanningen. Oppgaven studerer også om tjenestested etter utdanningen er viktig for karrieren. Resultatene viste at det var få forskjeller mellom kategoriene, både med hensyn til karakterer og karriere. Noen forskjeller er blitt påvist og er verdt å merke seg. De med arbeidserfaring gjorde raskere karriere på ett mellomnivå om bord på fartøyene, men forskjellene ble utjevnet over dette nivået. Årsaken til denne forskjellen kan skyldes en forplassering av personell med relevant arbeidserfaring. Det at det ble påvist vesentlig større andel av de med arbeidserfaring som tok Videregående offisersutdanning var et overraskende funn. Det var i liten grad forskjeller på karrierer som følge av fartøystype, med unntak av tjeneste på fregatt. Fregattjeneste medførte lengre tjenestetid før karrierenivåene ble nådd. Det har vært like opptakskrav for begge kategoriene til utdanning ved Sjøkrigsskolen. Det har trolig vært en medvirkende årsak til at forskjellene var så små som de var. Funnene i denne oppgaven kan være med på å predikere hvilke resultater man kan forvente ved endret opptaksregime. This thesis examines the career impact of work experience earned before entering the Royal Norwegian Naval Academy. The ongoing reform of the armed forces education system has made the topic relevant since. It will directly affect those who enter as midshipmen in the Naval Academy. In this thesis, midshipmen who have graduated from the Naval Academy between 1994 and 2014 are studied, and can be divided into two categories, those with prior job experience from the Armed Forces, and those without. Their careers are compared in order to gauge what role prior experience plays. No comparable studies have been conducted. The method chosen was a quantitative register survey. The midshipmen were measured on how successful and fast their career tracks were. The servicemen’s operational and total period of service were measured as well. Personnel data obtained from personnel records and from the Naval Academy were used. Student grades were examined to investigate whether differences emerged during studies. The role the type of vessel had had for careers was analyzed. The results show that differences between the categories are few. Those without experience made a faster mid-level career on board the warships, but the differences fade when looking at the higher levels. The cause may be due direct placement-policy of personnel with relevant experience done by the personnel department in the Navy. There was a difference between the categories related to who achieved the educational level of Staff College; here those with prior work experience were overrepresented. The type of vessel had only a limited impact on careers. For officers serving on frigates, their way to the top was of a longer duration than for other types of ships. Equal admission requirements for the categories is identified as the most likely explanation behind the lack of any clear differences between the categories. The findings in this thesis may be useful in the prediction of what results can be expected from a future midshipman in a reformed educational system.