Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMagnussen, Leif Inge
dc.contributor.authorBoe, Ole
dc.date.accessioned2017-11-16T13:42:37Z
dc.date.available2017-11-16T13:42:37Z
dc.date.created2017-01-30T13:12:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationUNIPED. 2017, 40 (3), 192-206.
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2466716
dc.description.abstractArtikkelen drøfter hvordan kontekst påvirker kadettenes opplevelse av læringsprosesser. To læringssituasjoner er undersøkt; kryssingen av Hardangervidda om vinteren og trening på skytebanen. Analysen tar utgangspunkt i etnografiske data som feltnotater, intervjuer og et spørreskjema. Kadettene rapporterer slit, men mestring under kryssingen av vidda. I en situasjon med rangering etter dyktighet knyttet til tid brukt og antall treff, er det noen kadetter som rapporterer generelt mismot. De to læringssituasjonene blir drøftet i lys av mestrings- og målorienteringsteori, men også med perspektiver fra læringsteorien. En implikasjon er at gruppeorientert læring kan gi et mestringsorientert læringsklima og således bygge mestringstro. Et annet resultat er at et konkurranseorientert klima kan gi redusert mestringstro i en samlet kadettgruppe. Dette har betydning for utviklingen av narrativet: Det går bra til slutt!
dc.language.isomis
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/uniped/2017/03/pathei_mathos
dc.titlePathei mathos! Mestringsopplevelser i ulike læringssituasjoner blant kadetter ved Krigsskolen
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber192-206
dc.source.volume40
dc.source.journalUNIPED
dc.source.issue3
dc.identifier.cristin1441330
cristin.unitcode1627,1,40,0
cristin.unitnameForsvarets stabsskole
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel