Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLavoll, Øyvind
dc.date.accessioned2017-08-02T11:32:05Z
dc.date.available2017-08-02T11:32:05Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2449727
dc.description.abstractSammendrag Med alle større investeringer følger det et behov for opplæring og kompetanseheving på personellet som skal ta i bruk det nye utstyret. I noen tilfeller vil eksisterende kunnskap være fundamentet for videre utvikling, mens det i andre tilfeller må gjennomføres omfattende ny opplæring som følger av fundamentale forskjeller på gammelt og nytt utstyr. I begge tilfeller må denne kompetansen administreres, noe som krever både ressurser og målrettet arbeid. Ubåtvåpenet står foran en spennende periode med forberedelser til overtakelse av nye, Tyskproduserte undervannsbåter fra midten av 2020-tallet. I tillegg til å holde en aldrende Ula-klasse operativ, seilende og med troverdig slagkraft skal tjenestegjørende i Ubåtvåpenet gjøre seg klare for å overta en ny undervannsbåt spekket med det mest moderne av hva dagens produsenter av konvensjonelle undervannsbåter har å tilby. De siste 30 årene har det i Marinen blitt faset inn nye undervannsbåter, minefartøy, fregatter og senest kystkorvetter. Jeg ønsker å se tilbake på erfaringer herfra og identifisere gode grep og ting som kunne vært gjort annerledes, i den hensikt å bidra til proaktive handlinger og tiltak i overgangen til ny Ubåtklasse. Jeg besluttet å forske erfaringer fra Fregatt, og problemstillingen i oppgaven ble «Hvilke erfaringer fra overgangen Oslo-klassen til Nansen-klassen kan bidra til å bedre kompetanseadministrasjonen ved overgang til ny Ubåtklasse?» I arbeidet med oppgaven har jeg foretatt intervjuer av tre personer som alle var sentrale i kompetanseadministrasjonen Fregattvåpenet i perioden før og under innfasingen av Nansen-klassen. De viktigste funnene i studien er: • Behovet for dedikert personell og klare ansvarsforhold i en tidlig fase • Viktigheten av et planlagt forhold mellom ekstern og intern kursing, herunder organisatorisk plassering av utdanningsressursene og nødvendig infrastruktur til intern kursing • Proaktiv jobbing med et robust personellgrunnlag som sikrer regenerering av kompetansenb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleIvaretagelse av kompetanse ved bytte av fartøysklasse - lærdommer fra fregattnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.rights.holderForfatterennb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel