• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppgradering av Skjold-simulatoren: kostnadseffektivt på lang sikt? En kostnads/nytte-analyse av en eventuell oppgradering av Skjold-broen ved Sjøforsvarets navigasjonskompetansesenter

Ulseth, Nikolai Fredrik Tallaksen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Ulseth.pdf (1010.Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2447007
Date
2017-05
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver [518]
Abstract
Oppgaven tar for seg en oppgradering Skjold-broen ved Sjøforsvarets navigasjonskompetansesenter. Ved å ta utgangspunkt i investeringskostnaden og driftskostnader knyttet til sjøgående seilas og simulatorseiling undersøker jeg om investeringen vil være kostnadseffektiv i et langtidsperspektiv sett i lys av bruken knyttet til SVK. Langtidsperspektivet definerer jeg som tre år i etterkant av at investeringen finner sted. Oppgavens diskusjon tar for seg både de rent kostnadsmessige

og de nyttemessige effektene av sjøgående seilas og simulatortrening. De kostnadsmessige beregningene tar utgangspunkt i utgiftene knyttet til vaktsjefsklareringskurset i simulator. For sjøgående seilas benyttes estimerte kostnader til drift av en av kystkorvettene i ett døgn. En viktig avveining i oppgaven er viktigheten av et 1:1-forhold mellom simulator og fartøyene. Det viser seg at simulatoren gir den samme effekten som sjøgående seilas innenfor fastlagte moduler dersom den oppleves som lik. For å fasilitere effektiv trening og klarering av personell også i fremtiden er derfor en 1:1-simulator et viktig premiss. Dersom dette faller bort vil bruk av simulator bli mindre attraktivt, og for å oppnå samme effekt som man gjør i dag vil man benytte sjøgående seilas i større grad. Dette fører til at man må prioritere mellom navigasjonstrening/klarering og trening av besetningen som

helhet. En investering i en ny Skjold-bro også ved Navkomp vil derfor være nødvendig sett i et

nytteperspektiv, men kostnadsberegningene viser at dette ikke vil være kostnadseffektivt i langtidsperioden som skisseres. Ved slutten av treårsperioden vil investeringen ha en negativ nåverdi på omtrent 1,6 millioner kroner. Et absolutt mål på lønnsomhet er ikke oppfylt, og investeringen

kan derfor ikke anbefales. Videre ser beregningene på to andre faktorer. Dette er en forlengelse av tidsperioden fra tre til seks år og en økning fra et til to SVK per år. Disse beregningene viser at investeringen vil være kostnadseffektiv dersom man ser på denne i et 7-års perspektiv, eventuelt dersom man øker til to gjennomføringer av SVK på årsbasis. Utnyttelsen av simulatoren til andre formål enn SVK belyses ikke nærmere i oppgaven. Imidlertid kan det tenkes at investeringen blir kostnadseffektiv på kortere sikt dersom man inkluderer dette i det totale regnestykket.
Copyright
Forfatteren

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit