Seleksjon flygere F-35 : Neste generasjon jagerfly, en ny generasjon flygere?
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke egenskaper som er viktig for å bli en god jagerflyger på F-35, og i hvilken grad det er mulig å predikere dette ved seleksjon. For å undersøke dette er det gjennomført to undersøkelser. Den første har sett på dagens testbatteri for seleksjon av jagerflygere og dens prediktive validitet opp mot resultater fra utdanningsinstitusjonene for jagerflygere. Den andre undersøkelsen gjorde en arbeidsanalyse av hvilke egenskaper som vil være viktige for å oppnå gode arbeidsprestasjoner som flyger i F-35. Datagrunnlaget for den første undersøkelsen er resultater fra samtlige norske jagerflygere som har gjennomført jagerflyutdannelse i perioden 2005-2016. Dataen består av resultater fra seleksjon, og resultater fra grunnleggende flygertrening til endt konvertering på F-16 i USA. Datagrunnlaget for den andre undersøkelsen er hentet inn fra flygere på amerikanske F-35 skvadroner, hvor blant annet norske F-35 flygere holder til. Resultatene fra undersøkelsene viser at evner som er nødvendig for å oppnå gode resultater forandrer seg med skolene og arbeidsoppgavene, og likeledes med innføring av nytt jagerfly. Innføring av avanserte sensorer gjør at kognitive evner som informasjonsprosessering og analyse blir viktigere, og disse egenskapene vil derfor ha prediktiv validitet i fremtidig seleksjon. Mer tradisjonelle egenskaper som psykomotorisk kapasitet blir mindre viktig som en konsekvens av at flyene blir mer avanserte og lettere å fly, i tillegg til at kognitive evner har økt betydning for gode arbeidsprestasjoner. Mange av dagens psykologiske enkelttester viste god prediktiv validitet mot de identifiserte egenskapene. Dette gjaldt spesielt enkelttester innenfor informasjonsprosessering og spatiale evner.
Nøkkelord: Seleksjon, F-35, egenskaper, Fleishmann job analysis survey, informasjonsprosessering, psykomotorisk kapasitet, spatiale evner, arbeidsprestasjoner, psykologiske tester, jagerflygere.
This study has researched the abilities and aptitudes necessary to become a good F-35 pilot, and to which degree this can be predicted in a selection process. To explore this, there were two surveys conducted. The first survey looked at the current Norwegian selection taxonomy for pilots and its predictive validity against results from the fighter pilot education. The second survey was a work analysis of which abilities and aptitudes are needed to effectively operate as a fighter pilot in the F-35. The population for the first survey were all Norwegian fighter pilots who have conducted pilot education in the time frame from 2005 – 2016. The data consist of results from selection and all results from pilot education until completion of F-16 Basic course in the United States. The data for the second survey was collected among pilots on American F-35 squadrons, where also Norwegian F-35 pilots are currently stationed. The results from the surveys indicate that the aptitudes needed to achieve good results as a pilot changes with the different schools and the tasks in cockpit, and as such with the implementation of a new fighter airplane. The introduction of new advanced sensors stresses the importance of cognitive abilities, such as information processing skills and analysis skills, and these aptitudes will therefore have predictive validity in future pilot selection. More traditional aptitudes, such as psychomotor capacity, will become less important in pilot training in the future as a consequence of more advanced airplanes that are easier to fly than legacy jets, in addition to cognitive aptitudes having an increased importance for work performance in the F-35. Many of the current individual psychological tests were showing good predictive validity towards the identified aptitudes. This was especially applicable within the test categories information processing and spatial aptitudes.
Keywords: Selection, F-35, aptitudes, Fleishmann job analysis survey, information processing, psychomotor capacity, spatial aptitudes, work performance, psychological tests.