Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLoddengaard, Thomas
dc.date.accessioned2016-09-05T12:35:38Z
dc.date.available2016-09-05T12:35:38Z
dc.date.issued2016-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404325
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan en elektromagnetisk logg(EM logg) påvirker Electronic Chart Display and Information System(ECDIS) sin fremstilling av posisjon når man seiler i Dead Reckoning (DR). Når man seiler i DR vil ECDIS regne seg frem til din posisjon ved hjelp av logg, gyro og et Kalmann filter og fremvise denne på skjermen din. Jeg har gjort et forsøk som viser hvor stor forskjell det blir i posisjonen som ECDIS fremviser i DR med ukalibrert og kalibrert logg, i forhold til posisjonen ECDIS fremviser med GPS input. Dette er gjort over et kort seilas fra Kobbeleia, Vatlestraumen til grimstadfjorden. Forsøket er gjort i simulatoren på Sjøkrigsskolen ettersom skolefartøyene ikke var tilgjengelig, men det er lagt opp til at det er så nærme virkeligheten som mulig. Når du seiler i DR med ukalibrert logg fikk jeg et maksimalt avvik på 41 meter i forhold til GPS posisjon og det minste avviket på 16 meter. Med kalibrert logg fikk jeg maksimalt avvik på 13,5 meter og det minste avviket på 5,1 meter. Dette kan være viktige distanser å ha et forhold til spesielt i trange farvann med lite plass på hver side. Under drøftingsdelen diskuterer jeg muligheten for om input fra logg og gyro gir best utfall etter et turn eller om man burde ha en fast turn-linje. Jeg diskuterer også om ECDIS bør ha en ekstra funksjon som kan nullstille triptelleren til loggen som mange navigatører bruker aktivt under seilaser. Denne oppgaven har vist viktigheten med kalibrert logg og hvor mye det har å si for navigasjonen under seilasen i DR.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectNavigasjonnb_NO
dc.titleHvordan kan en dårlig kalibrert logg påvirke posisjonen i Dead Reckoning (død regning) på det elektroniske kartsystemet til Kongsberg?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.rights.holderForfatterennb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Marine technology: 580::Ship technology: 582nb_NO
dc.source.pagenumber20nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel