Betydningen av personlighet og mestringstro for akademiske og militære prestasjoner på krigsskolene
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvorvidt personlighetstrekk og troen på egen mestring har betydning for akademiske og militære prestasjoner på krigsskolene, herunder om troen på egen mestring kan være med på å forklare hvordan personlighetstrekk kan forutsi prestasjoner. Datamaterialet for studien er hentet fra kullene som ble tatt opp ved Forsvarets tre krigsskoler i 2007 og 2008.
Oppgaven tar utgangspunkt i to grunnleggende teorier fra personlighetspsykologien. Først undersøkes personlighetsdimensjoner i lys av trekkteori og faktoren troen på egen mestring i lys av sosialkognitiv teori. Deretter ser studien på hvordan disse sammen kan bidra til å forklare prestasjoner ved krigsskolene, målt ved avsluttende vitnemål og tjenesteuttalelse. Dette vurderes gjennom en medieringsanalyse ved stegvis regresjon.
Studien peker på noen interessante sammenhenger mellom personlighetstrekk, troen på egen mestring og prestasjoner. For det første var personlighetstrekket samvittighetsfull positivt og signifikant relatert til begge prestasjonsmålene. Dette var også tilfelle for troen på egen mestring, som viste den sterkeste sammenhengen. Analysene viste videre at trekkene samvittighetsfull og emosjonell stabilitet korrelerte signifikant og positivt med troen på egen mestring, der samvittighetsfull viste den sterkeste sammenhengen.
Hovedfunnet i studien var at troen på egen mestring fullstendig medierer sammenhengen mellom personlighetstrekket samvittighetsfull og begge prestasjonsmålene når disse analyseres ved hjelp av regresjonsanalyser. Dette resultatet viser at relasjonen mellom trekket samvittighetsfull og prestasjoner kan forklares ved deres relasjon til troen på egen mestring.
Funnene i oppgaven støtter bruken av personlighetstester i Forsvaret ved seleksjon og lederutvikling. Resultatene gir også grunnlag for å tro at det ligger et potensiale for forbedring av akademiske og militære prestasjoner på krigsskolene gjennom å utvikle kadettenes tro på egen mestring.