Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjenstadbakk, Trond Joar
dc.date.accessioned2012-08-06T09:27:12Z
dc.date.available2012-08-06T09:27:12Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/100096
dc.description.abstractDenne studien hadde til hensikt å finne ut om de metodene som benyttes ved Forsvarets Opptak og Seleksjon til befalsskolen (FOS BS) faktisk virker etter hensikten. Klarer man å predikere fremtidige prestasjoner med de metodene som benyttes? For å finne ut av det ble det tatt utgangspunkt i et kull fra Hærens befalsskole (HBS). Data fra FOS BS ble sammenlignet med resultater som kandidatene presterte etter ett års skole. De prediktorene som ble testet var skolepoeng fra videregående, alminnelig evnenivå (AE), skolep prognose og lederprognose fra intervju, fysisk test og offisersvurdering FOS (vurderingssenter). Kriteriene som de ble målt opp mot var snittkarakterer på teorifag som måler akademisk prestasjon, offisersvurdering HBS som måler lederprestasjoner og til slutt total prestasjon i form av hovedkarakter. Studien så først på korrelasjoner mellom de ulike variablene over. Både inter-korrelasjon og korrelasjon mellom prediktor og kriterium ble vurdert. Til slutt ble det gjennomført en multippel hierarkisk regresjonsanalyse som skulle finne ut av total forklart varians for de ulike kriteriene, samt hvor mye prediktorene samlet predikerer fremtidig resultat. Skolepoeng fra videregående og AE kommer ut med en relativt høy prediktiv validitet for både akademiske prestasjoner og hovedkarakter. Det samme gjelder for skoleprognosen som blir fastsatt gjennom et intervju. Den er ment å predikere akademisk prestasjon, og den kommer ut med gode resultater. Den har en høy korrelasjon med akademisk og total prestasjon, men det er mer usikkert på hvor mye ekstra den tilfører i forklaring av total varians. Lederprognosen som også settes i løpet av intervjuet kommer ut med en lavere korrelasjon med lederprestasjon. Den settes på bakgrunn av et relativt beskjedent grunnlag og ser ut til å være noe påvirket av skoleprognosen som settes i samme intervju. Lederprognosen som den fremgår i denne studien kommer derfor ut med en relativt lav prediktiv validitet. Offisersvurdering FOS som etableres på bakgrunn av feltøvelsen, eller et vurderingssenter, viser til en relativt sterk korrelasjon med leder- og total prestasjon. Den fremstår også som en unik bidragsyter i forklaring av total varians for både leder- og total prestasjon, med statistisk signifikans. Fysisk test viser lav eller ingen korrelasjon med noen av de kriterier som ble benyttet i oppgaven. Alt i alt synes de fleste prediktorer som benyttes ved FOS BS til å ha en relativt høy prediktiv validitet mot de valgte kriterier. Allikevel kan det være forbedringspotensiale både for de prediktorer som benyttes, men også et spørsmål om endring av vekting i opptaket, samt tilføring av eventuelt andre prediktorer.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherForsvarets høgskoleno_NO
dc.titleSeleksjon til befalsskolen: en evaluering av seleksjonssystemets prediktive validitetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.issue53no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel