dc.contributor.author | Vengstad, Kjetil | |
dc.date.accessioned | 2011-10-21T08:12:17Z | |
dc.date.available | 2011-10-21T08:12:17Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.issn | 0333-3981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/99615 | |
dc.description | En rekke militære flyplasser ble bygget ut i Norge på 1950-tallet. Med penger mottatt gjennom Natos infrastrukturprogram ble det mulig for Norge å opprette et omfattende og moderne basenettverk som sikret Luftforsvaret en stor grad av fleksibilitet, slagkraft og overlevelsesevne.
Denne studien tar for seg de strategiske overveielser norske myndigheter la til grunn for utbyggingen av de ulike flyplassene, og Natos varierende interesse for prosjektene. Under den kalde krigen ble luftstridskreftene, i kraft av å være det fremste leveringsmiddel for atomvåpen, en stadig viktigere del av de alliertes forsvarsplaner. For Norge var infrastrukturprogrammet en helt sentral komponent i etableringen av et slagkraftig forsvar. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Institutt for Forsvarsstudier | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Forsvarsstudier;3 | |
dc.subject | Luftforsvaret | en_US |
dc.subject | flyplasser | en_US |
dc.subject | den kalde krigen | en_US |
dc.subject | NATO | en_US |
dc.title | Fleksibilitet, slagkraft og overlevelsesevne: Luftforsvaret og Natos infrastrukturprogram 1950-1957 | en_US |
dc.type | Others | en_US |
dc.source.pagenumber | 108 s. | en_US |