• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

OBL i moderne kontekst En litteraturstudie av hvilke lærdommer fra fjernledelse som kan overføres til oppdragsbasert ledelse

Sønsteng, Elias Wahlquist; Byfuglien, Sebastian; Aandal, Sindre
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2025-04-03 (U) OPG3201 OBL i moderne kontekst.pdf (533.8Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3202797
Utgivelsesdato
2025-04
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bacheloroppgaver [570]
Sammendrag
På grunn av teknologisk utvikling og økt spredning i moderne militære operasjoner, aktualiseres

viktigheten av å forstå hvordan ledelse utøves uten fysisk tilstedeværelse. Forsvarets

ledelsesfilosofi, oppdragsbasert ledelse (OBL), fordrer at ledere kan handle selvstendig i

krevende situasjoner. Sivil sektor har som følge av teknologisk utvikling dannet erfaringer rundt

fjernledelse. Denne oppgaven undersøker hvilke lærdommer fra fjernledelse som har

overføringsverdi til OBL i en moderne militær kontekst.

Oppgaven redegjør for teori om både OBL og fjernledelse. Det trekkes også frem relevante

teorier som transformasjonsledelse, myndiggjørende ledelse og selvbestemmelsesteorien. Disse

teoriene nyttes for å forstå hvordan faktorer som autonomi, tillit, kommunikasjon og motivasjon

påvirker ledelse i distribuerte grupper. Med utgangspunkt i dette gjennomføres oppgaven som

en kvalitativ teoretisk oppgave, med litteraturstudie som metode. Oppgaven analyserer tolv

fagfellevurderte artikler for å styrke de teoretiske sammenhengene og identifisere forskjeller

mellom ledelsesformene.

Resultatene viser at fjernledelse kan støtte OBL gjennom systematisk utvikling av autonomi,

tillit og tilpasning av kommunikasjon i distribuerte grupper. Fjernledelse vektlegger lederens

rolle i tilrettelegging av medarbeidernes selvstendighet og tydelighet gjennom

kommunikasjonssystemer. Imidlertid viser resultatene at enkelte sivile perspektiver må

tilpasses den militære konteksten. Oppgaven konkluderer med at flere lærdommer fra

fjernledelse har overføringsverdi til OBL.

Avslutningsvis peker oppgaven på et potensial for å videreutvikle OBL i en moderne militær

kontekst. Det identifiseres behov for videre empirisk forskning på hvordan lærdommer fra

fjernledelse fungerer i praksis i en militær kontekst. Videre foreslår oppgaven å forske på

hvordan ulike ledelsesteorier kan bidra til å operasjonalisere OBL fra en ledelsesfilosofi til en

ledelsesteori.
Utgiver
Krigsskolen Forsvarets Høgskole

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit