Psykologisk trygghet i broteamet. En analyse av psykologisk trygghet i broteamet om bord Kvarven-klasse skolefartøy
Abstract
Psykologisk trygghet er et høyaktuelt tema når det kommer til utvikling og etablering av vellykkede team. Vårt mål har vært å utforske hvordan dette fenomenet utspiller seg i maritime broteam. På bakgrunn av dette kom vi fram til følgende problemstilling:
Hvordan påvirker det særegne læringsmiljøet om bord Kvarven-klasse fartøyene broteamets psykologiske trygghet?
Ved bruk av en kvalitativ metode ble datainnsamlingen gjort gjennom semistrukturerte individuelle intervjuer. Her bidro kadetter og veiledere fra Sjøkrigsskolen med sine opplevelser av psykologisk trygghet og hvilke faktorer som påvirker denne. Videre ble dataene kategorisert gjennom en tematisk analyse for å se mønster og avvik i intervjuene. På bakgrunn av hovedfunnene fra analysen formulerte vi to påstander som ga utgangspunkt for drøftingen:
1.
Kadettenes opplevelse av psykologisk trygghet i det særegne læringsmiljøet er feilaktig.
2.
Tilstedeværelsen av veiledere reduserer den psykologisk trygghet om bord skole-fartøyene.
Under drøftingen av påstandene belyser vi viktige faktorer som påvirker den psyko-logiske tryggheten i broteamet. Læringsmiljøet kjennetegnes av en aksept for å gjøre feil, med fokus på å lære av både egne og andres feil. Samtidig beskrives en kultur preget av baksnakking og latterliggjøring. Videre fremstilles veileders rolle og deres sentrale på-virkning på dynamikken.
Studien konkluder med at broteamene ikke opplever en fullstendig grad av psykologisk trygghet, ettersom enkelte aspekter av teamdynamikken har en negativ innvirkning på den gjensidige respekten. Videre konkluderer studien med hvordan veilederen er en avgjørende faktor for opplevelsen av psykologisk trygghet i teamet, hvor deres adferd vil enten oppleves som konstruktivt eller destruktivt.
Nøkkelord: Psykologisk trygghet, læringsmiljø, maritime team, lederadferd, team-dynamikk, veileders påvirkning.