Seleksjon av vognkommandører i Hæren
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3180194Utgivelsesdato
2025-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [508]
Sammendrag
Denne studien omhandler seleksjon av vognkommandører til Hærens moderne kampkjøretøy i form
av stridsvogner og stormpanservogner. En vognkommandør er den personene som leder et
kampkjøretøy. Studiens formål er å identifisere kritiske evner og egenskaper et befal må inneha, for
effektiv utførelse av vognkommandørjobben, samt etablere et grunnlag for et framtidig testbatteri.
Bakgrunnen er innføringen av nye, digitaliserte kampkjøretøy som fordrer en revurdering av
seleksjonsprosessen. Forskningsspørsmålene omhandler kritiske kunnskaper, evner, ferdigheter og
andre for vognkommandører, samt diskuterer hvilke utvelgelseskriterier som bør benyttes for
seleksjon.
Metodologien består av en todelt datainnsamling; en dokumentstudie med ekspertsamtaler og en
spørreundersøkelse rettet mot erfarne militære vognkommandører. Analysen er basert på disse
dokumentene, samtalene og primærdata innsamlet gjennom spørreundersøkelsen. Det teoretiske
rammeverket baserer seg på seleksjonsteori og jobbanalyse, med vekt på Fleishmans jobbanalyse (F JAS) for å sikre taksonomisk overføringsverdi (Caughron et al., 2013; Fleishman, 1975).
Resultatene viser at flere kognitive evner anses som særdeles viktige for jobben til en
vognkommandør, spesielt knyttet til håndtering og prosessering av informasjon. Videre framheves
viktigheten av kommunikative ferdigheter, både i form av presis språkbruk og oppfatning, for effektiv
samhandling med eget vognmannskap samt side-, over- og underordnede enheter. Studien
identifiserer også behovet for interpersonlige evner, særlig evnen til å «stå i det» med «hodet kaldt» i
krevende situasjoner, som et kritisk attributt for vognkommandører.
Studien avgrenses til vognkommandørfunksjonen på stridsvogn og stormpanservogn, og forventes å
gi anbefalinger om seleksjonskriterier som kan forventes å ha prediktiv validitet og overførbarhet til
framtidige vurderingsmetoder. Resultatene søker å bidra til Hærens fremtidige seleksjonsprosesser og
optimal samordning mellom individers forutsetninger og stillingskrav, spesielt i lys av de store
materiellinvesteringene Forsvaret har gjort, og gjør i moderne kampkjøretøy. This study deals with the selection of vehicle commanders of the Norwegian Army's modern combat
vehicles, focusing on Main Battle Tanks and Infantry Fighting Vehicles, such as the CV90NOR and the
Leopard 2A8NOR. The purpose of the study is to identify critical abilities and characteristics for
effective performance of the vehicle commander role, as well as establishing a foundation for a future
test battery. The background is the introduction of new, digitalized combat vehicles that necessitate a
reassessment of the selection process. This; due to the rising demand of cognitive capacity needed to
operate a modern combat vehicle, and simoultaneously conduct the function of a combat leader on
the battlefield. The research questions address critical knowledge, abilities, skills, and other
characteristics for vehicle commanders, as well as discussion of which selection criteria that should
be allegable for selection.
The methodology consists of a two-part data collection; a document study with expert conversations
and a survey directed at experienced military leaders. The analysis is based on these documents,
conversations, and primary data collected through the survey. The theoretical framework is based on
selection theory and job analysis, with emphasis on Fleishman's Job Analysis Survey (F-JAS) to ensure
taxonomic transferability (Caughron et al., 2013; Fleishman, 1975).
The results show that several cognitive abilities are considered particularly important for the job of a
vehicle commander, especially related to handling and processing information. Furthermore, the
importance of communicative skills is emphasized, both in terms of verbal expression and perception,
for effective interaction with one's own vehicle crew, as well as adjacent, superior, and subordinate
units. The study also identifies the need for interpersonal abilities, particularly the ability to "stand
firm" and "keep one’s cool" in demanding situations, as a critical attribute for vehicle commanders.
The study is limited to the vehicle commander function on the Norwegian Army's combat vehicles,
such as the main battle tank Leopard 2A8NOR and the infantry fighting vehicle CV9030N. Further it’s
seeks to provide recommendations on selection criteria, with a focus on predictive validity and
transferability to future assessment methods. The results may have implications for the Army's future
selection processes and optimal matching between individual prerequisites and job requirements,
especially considering the significant material investments the Norwegian Armed Forces have made,
and are to make in modern combat vehicles.