Russland som militær trussel
Abstract
Denne oppgaven har forsøkt å svare på følgende problemstilling: I hvilken grad og hvordan omtalte
norske stortingsrepresentanter Russland og tidligere Sovjetunionen som en militær trussel i
periodene 1917–1939, 1991–2001 og 2013–2021?
Periodene er valgt med bakgrunn i sentrale historiske hendelser. Mellomkrigstiden 1917–1939
representerer en periode der Norge sto utenfor formelle allianser, mens årene etter Sovjetunionens
kollaps 1991–2001 ble starten på en ny verdensorden og store sikkerhetspolitiske endringer. Perioden
2013–2021 omfatter tiden før og etter Russlands annektering av Krym i 2014, noe som endret det
sikkerhetspolitiske bildet i Europa og preget norske sikkerhetspolitiske vurderinger.
Jeg har vært opptatt av å se etter kontinuiteter eller endringer i hvordan Stortingets representanter
har omtalt Russland og tidligere Sovjetunionen som en mulig militær trussel. I tillegg har jeg prøvd å
være bevisst på ulike uttalelser og holdninger som kommer til uttrykk, som indirekte sier noe om
dette.
Hovedfunnene viser at oppfatningen av Russland og tidligere Sovjetunionen som en militær trussel
har variert betydelig mellom periodene. Fra 1917 fram til sensommeren 1939 var omtalen av
Sovjetunionen som en militær trussel svært begrenset. I perioden 1991–2001, etter Sovjetunionens
fall, preget optimisme og tro på samarbeid Stortingets omtale av Russland. Det lå imidlertid en
underliggende usikkerhet om landets fremtidige utvikling og en bekymring for den militære
kapasiteten på Kola halvøya. Mot slutten av perioden var det en bred oppfatning i Stortinget om at
Russland ikke lenger utgjorde en mulig militær trussel mot Norge.
Fra 2013 til 2021 endret bildet seg på ny, særlig etter annekteringen av Krym i 2014. Denne
hendelsen, sammen med påfølgende konflikter og militær opprustning, førte til at norske
stortingsrepresentanter igjen begynte å omtale Russland som en mulig militær trussel.
Oppgavens funn viser tydelig at trusseloppfatningen ikke har vært statisk, men formet av konkrete
hendelser og sikkerhetspolitiske endringer. This thesis has sought to answer the following research question: To what extent and in what ways
did Norwegian Members of Parliament describe Russia and the former Soviet Union as a military
threat during the periods 1917–1939, 1991–2001, and 2013–2021?
The periods were selected based on key historical events. The interwar years of 1917–1939 represent
a time when Norway remained outside formal alliances, while the years following the collapse of the
Soviet Union, 1991–2001, marked the beginning of a new world order and significant changes in
security policy. The period 2013–2021 includes the years before and after Russia's annexation of
Crimea in 2014, which altered the security landscape in Europe and influenced Norway's security
assessments.
I have focused on identifying continuities or changes in how members of the Norwegian Parliament
addressed Russia and the former Soviet Union as a potential military threat. Additionally, I have been
attentive to various statements and attitudes that indirectly reflect this.
The main findings indicate that perceptions of Russia and the former Soviet Union as a military threat
varied significantly across the periods. From 1917 until the late summer of 1939, the portrayal of the
Soviet Union as a military threat was very limited. During the period 1991–2001, following the Soviet
Union's collapse, optimism and belief in cooperation characterized parliamentary discussions about
Russia. However, there was an underlying uncertainty about Russia's future trajectory and concern
over its military capacity on the Kola Peninsula. By the end of this period, there was a broad
consensus in Parliament that Russia no longer posed a potential military threat to Norway.
From 2013 to 2021, the situation changed again, particularly after the annexation of Crimea in 2014.
This event, along with subsequent conflicts and military buildups, led Norwegian Members of
Parliament to once again describe Russia as a potential military threat.
The findings of this thesis clearly demonstrate that threat perceptions have not been static but
shaped by specific events and changes in the security landscape.