Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAas, Lars Eirik
dc.date.accessioned2022-09-22T13:47:30Z
dc.date.available2022-09-22T13:47:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020716
dc.description.abstractDenne studien undersøker den praktiske lederutviklingen ved de tre krigsskolene i Forsvaret. Min erfaring med utdanning og ledelse gjennom snart 20 år i Forsvaret, har gjort meg nysgjerrig på fenomenet lederutvikling. Studien tilnærmer seg lederutviklingen ved krigsskolene ved å først se de hver for seg, deretter opp imot hverandre. Til slutt drøftes identifiserte forskjeller med en ambisjon om å si noe om hvorfor disse forskjellene er der og hvilken effekt de gir. Dette sees i rammen av Utdanningsreformen (URE), Forsvarets ambisjon om økt samvirke og Forsvarets grunnsyn på ledelse.En kvalitativ undersøkelse hvor kadetter og instruktører ved de tre skolene blir intervjuet, ligger til grunn for studien. Analysen av intervjuene, sammen med en dokumentstudie av konseptene som ligger til grunn for lederutviklingen, viser at det er ganske distinkte forskjeller i lederutviklingspraksisen. Konseptene til alle skolene er samtidig tydelig knyttet mot anerkjent forskning på effektiv lederutvikling. Til tross for at alle skolene utdanner innenfor den militære konteksten, fremkommer det at både konteksttilnærming, tid til, og bruk av refleksjon, samt ledelsesideal fremstår forskjellig. Funnene indikerer at selv om det er et felles verdigrunnlag og et felles ideal, eksisterer det ganske sterke subkulturer som kan tenkes å påvirke lederutviklingen. Denne antakelsen blir styrket ved at også andre studier identifiserer tilnærmet like forskjeller mellom forsvarsgrenene. Her knyttes forskjellene mot verdier. I en feltstudie med fokus på offiserer fra Luftforsvaret og hvordan disse oppleves i en fellesoperativ stab, beskrives forskjellene mellom de tre grenene tilnærmet identisk. Disse kulturelle forskjellene synes å ha en påvirkning på ledelsesidealet og tilnærmingen til lederutvikling i de forskjellige grenene. Dette sammen med den faktiske forskjellen i kontekst som forsvarsgrenene må forholde seg til, kan gi noen utfordringer sett opp imot den fellesoperative kulturen. Intensjonen med URE, å skape en tidligere forståelse og kjennskap på tvers av forsvarsgrenene, virker således fornuftig. Det er derimot ting som tyder på at den praktiske gjennomføringen enda har noen forbedringspotensialer. Spesielt sett i rammen av Ordning for Militært ansatte som gir offiseren en litt ny rolle, og det faktum at det etter URE er kadetter med mindre militær erfaring enn tidligere. Dette er sammenhenger som Forsvaret anbefales å se på i lederutviklingen tilknyttet lederutdanningene videreen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHSen_US
dc.titleLederutvikling ved krigsskolene - Satt i gamle spor, eller moderne, fremtidsrettet og tilpasset forsvarets behov og ambisjoner?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderLars Eirik Aasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel