Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeberg, Simen
dc.date.accessioned2021-12-14T12:34:44Z
dc.date.available2021-12-14T12:34:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834193
dc.description.abstractDenne oppgaven sammenligner to ulike grupper ledere i Forsvaret, og undersøker om det er forskjeller mellom disse når det kommer til autentisk ledelse. Lederne som er undersøkt er studenter på stabsskolen ved Forsvarets høgskole, og deltakere ved lederutviklingsprogrammet LUPRO. Oppgaven har til hensikt å besvare følgende problemstilling: Er det forskjeller mellom studentene ved stabsskolen og deltakerne på LUPRO når det kommer til autentisk ledelse? Forskning tyder på at autentisk ledelse har en positiv effekt på organisasjonen (Kvålshaugen, 2007). Blant annet gir autentisk ledelse økt tillit mellom leder og følger, samt bidrar til engasjement, trivsel og bærekraftige jobbprestasjoner (Gardner, Avolio, Luthans, May & Walumba, 2005). Oppgavens hypotese er at studentene ved stabsskolen scorer høyere på autentisk ledelse enn deltakerne på LUPRO. For å besvare problemstillingen er det foretatt en kvantitativ sammenligning av de to gruppene, basert på spørreskjemaet Authentic leadership questionnaire(ALQ-16), utviklet av Walumbwa, Avolio, Gardner, Wernsing & Peterson (2008). Resultatene er signifikante, og indikerer at LUPRO-gruppen scorer høyere på autentisk ledelse enn stabsskolen-gruppen. Oppgavens hypotese om at studentene på stabsskolen scorer høyere på autentisk ledelse enn deltakerne på LUPRO, ble ikke støttet. En mulig forklaring kan være at LUPRO er et rendyrket program rettet mot å utvikle deltakerne som ledere. En annen faktor som kan bidra til å forklare forskjellen i autentisk ledelse mellom gruppene, er hyppig rotering i stilling blant militært personell. Denne oppgaven bidrar med økt kunnskap om teoretiske aspekter ved autentisk ledelse generelt, og i Forsvaret spesielt. I tillegg kan oppgaven tilføre verdi når det kommer til hvordan Forsvaret kan utforme, levere og implementere sine lederutviklingsprogram.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHSen_US
dc.titleAutentisk ledelse blant ledere i Forsvaret. En kvantitativ sammenligning av studenter ved stabsskolen og deltakere ved lederutviklingsprogrammet LUPRO når det kommer til forskjeller i autentisk ledelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderSimen Egebergen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel