Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJåma, John
dc.contributor.authorEriksen, Even
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2021-10-07T11:08:14Z
dc.date.available2021-10-07T11:08:14Z
dc.date.issued2021-04
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788375
dc.description.abstractMental trening er anerkjent i toppidretten og vi finner også utenlandsk forskning som tilsier at mental trening fungerer for spesialsoldater. Om toppidretten og spesialsoldater får et utbytte av mental trening, er det rimelig å anta at mental trening også kan gi et positivt utbytte for Hærens yngste soldater. I denne oppgaven har vi undersøkt i hvilken grad soldater inne til førstegangstjeneste i Hærens manøveravdelinger kan få et utbytte av mental trening. Soldatene rapporterer i hovedsak et positivt utbytte av å bruke mentale teknikker. Hvordan utbyttet oppleves av hver enkelt soldat kan være avhengig av en rekke faktorer. Likevel finner i indikasjoner hvor soldater med bedre kjennskap til teknikkene også rapporterer å få et mer positivt utbytte. Vår konklusjon er at en styrking av den teoretiske kunnskapen og bevisstheten rundt mental trening, i kombinasjon med mer strukturert bruk av teknikkene kan være et viktig bidrag for at også soldatene inne til førstegangstjeneste blir mer robuste. En slik tilnærming er i samsvar med Hærens overordnede syn om at den mentale dimensjonen har større betydning for krigsutfallet enn den fysiske dimensjonen. I denne oppgaven vil mental trening omfatte bruk av de mentale teknikkene visualisering, selvsnakk, regulering av pust, combat mindset og målsetting. Metoden vi har nyttet er en kvantitativ metode ved bruk av spørreundersøkelse. Hensikten med oppgaven er å gi bedre innsikt i utbyttet mental trening kan gi, slik at fremtidige utdanningsledere kan nytte mental trening i soldatutdanningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForsvarets høgskole Krigsskolenen_US
dc.subjectMental treningen_US
dc.subjectCombat mindseten_US
dc.subjectvisualiseringen_US
dc.subjectpusteteknikken_US
dc.titleDu må lære å gå før du lærer å sykle - en kvantitativ studie om i hvilken grad soldater inne til førstegangstjeneste får utbytte av mental treningen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderForfatterneen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel