Dannelse og identitetsutvikling i militær profesjonsutdanning
Peer reviewed, Journal article
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2761874Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler [235]
Sammendrag
Hensikten med denne studien var å utforske i hvilken grad det mili tære utdanningssystemet bidrar til dannelse. Konstruktet profesjons identitet, bestående av kategoriene profesjonalisme, idealisme og
individualisme (Johansen mfl., 2012) ble benyttet som indikatorer på
dannelsesutvikling. Utvalget besto av 233 elever som ble utdannet
ved Forsvarets befalsskoler i tidsrommet 2010 til 2011, der grad av
profesjonsidentitet ble målt ved 2 punkter, hhv. utdanningens oppstart
og avslutning. Resultatene viste at elever ved operativ linje hadde
en signifikant utvikling i retning økt profesjonalisme, noe som delvis
støttet studiens hypotese A. I tillegg skåret utvalget generelt høyere på
individualisme enn profesjonalisme, og graden av denne dimensjonen
økte signifikant i utvalget som en helhet gjennom utdanningen,
spesielt for forvaltningsbransjen og teknisk bransje. Dette sto i kontrast
til hypotese B om en forventet nedgang i dimensjonen individualisme.
Praktiske og teoretiske aspekter blir diskutert, herunder potensielle
forklaringsmodeller i lys av linjedesign, hvor elever knytter sin dannelse
og identitet til spesifikke linjer og tilpasser seg dennes stereotypier.
Forslag til videre forskning og fremtidige studier ble også presentert.