Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlgrøy, Christer
dc.contributor.authorVenstad, Julian Tobias
dc.contributor.authorØvstedal, Markus
dc.date.accessioned2020-08-20T11:47:24Z
dc.date.available2020-08-20T11:47:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2673204
dc.description.abstractAugmented reality er en spennende teknologi som for mange kan oppleves som futuristisk og prematur. Samtidig har teknologien hatt en enorm vekst de siste årene. Med store internasjonale firmaer på banen som Microsoft og Google, har vi de siste årene fått introdusert lette og brukervennlige hode-monterte brillesett. Slik satsing fører til at flere og flere har fått øynene opp for teknologien og dens muligheter. Denne oppgaven tar for seg hvordan man kan designe, implementere og teste et augmented reality system som kan brukes av navigatører under hurtigbåtnavigasjon. Oppgaven tar utgangspunkt i å bruke Microsoft sine HoloLens Augmented Reality briller, som skal testes i Sjøforsvarets Navigasjons- og kompetansesenter sitt simulatoranlegg. Gjennom implementeringen gjør vi rede for hvordan vi ved hjelp av det flytbasert programmeringsverktøyet Node-RED, programmeringsspråket C# (uttales “C sharp”) og spillmotoren Unity har utviklet programvare som henter navigasjonsdata fra simulatoranlegget, behandler dataen og viser den i det valgte brillesettet. En liten datamaskin leser av navigasjonsdata igjennom en kabel på broen. Dataen blir behandlet i Node-RED, og sendt via det lokale nettverket til brillesettet. Brukergrensesnittet er designet i Unity, og det er her farge, størrelse og plassering blir bestemt. Brukeren kan dog gjøre mindre personlige tilpasninger ved hjelp av en nettside. C# koden styrer hvordan dataen blir mottatt og presentert i brillene. Resultatet av oppgaven er et brukergrensesnitt som fungerer og har blitt utviklet gjennom gjentatte tester i simulatoranlegget. Brukergrensesnittet gir navigatøren muligheten til å se sin egen fart og kurs, samt informasjon om inneværende og neste leg. Informasjonen som blir presentert er utviklet i samarbeid med navigasjonskyndig personell. Tilbakemeldingene fra de ulike testpersonene konvergerer i stor grad mot at systemet fungerer og kan gi mentalt overskudd. Til tross for dette er også testpersonene veldig samstemt i at sentrale faktorer som synsbredde, ergonomi og prosessorkraften til brillene må utbedres før teknologien kan implementeres.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHS, Sjøkrigsskolenen_US
dc.titleAugmented Reality – Fremtidens verktøy for navigatøreren_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.rights.holderForfatterneen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel