Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsen, Bjørn Helge
dc.contributor.authorEspevik, Roar
dc.contributor.authorVillanger, Rune
dc.date.accessioned2019-11-22T12:59:02Z
dc.date.available2019-11-22T12:59:02Z
dc.date.issued2019-11
dc.identifier.issn2464-353X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2630084
dc.description.abstractOperative avdelinger er avhengig av gode teamferdigheter. Slike ferdigheter omfatter mer en taktikk og prosedyrer og gode avdelinger har også et fokus på samhandling (også kalt nontechnical skills) da dette bidrar til bedret oppdragsløsning. Til tross for den uttalte betydningen av samhandling i team har få avdelinger et redskap for å vurdere og utvikle slik atferd. Denne artikkelen har derfor til hensikt å beskrive implementering av en tilnærming til evaluering og utvikling av teamatferd i politiets spesialstyrke (Beredskapstroppen), basert på teorien om felles mentale modeller. Prosessen med implementering, fra seleksjon av operatører til tilnærmingen ble integrert i daglig virksomhet, representert ved trening og øving, er redegjort for. Basert på erfaringen med implementering av evalueringsmetoden er det utledet en «Bottom-up» modell som forklaring på hvorfor en slik tilnærming til organisasjonsutviklingsprosesser (OU-prosesser) kan virke i operative avdelinger. Kunnskap om virksomme måter å evaluere og utvikle teamatferd samt hvordan OUprosessene kan virke i avdelinger med svært dedikert personell, er viktig innen alle operative virksomheter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSjøkrigsskolennb_NO
dc.titleImplementering av teamevaluering i operativ avdeling: En case studie av «Bottom-Up» organisasjonsutviklingnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.rights.holderSjøkrigsskolennb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268nb_NO
dc.source.pagenumber161-178nb_NO
dc.source.volume4nb_NO
dc.source.journalNecessenb_NO
dc.source.issue1nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel