Pathei mathos! Mestringsopplevelser i ulike læringssituasjoner blant kadetter ved Krigsskolen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466716Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler [235]
- Publikasjoner fra Cristin - FHS [161]
Originalversjon
UNIPED. 2017, 40 (3), 192-206.Sammendrag
Artikkelen drøfter hvordan kontekst påvirker kadettenes opplevelse av læringsprosesser. To læringssituasjoner er undersøkt; kryssingen av Hardangervidda om vinteren og trening på skytebanen. Analysen tar utgangspunkt i etnografiske data som feltnotater, intervjuer og et spørreskjema. Kadettene rapporterer slit, men mestring under kryssingen av vidda. I en situasjon med rangering etter dyktighet knyttet til tid brukt og antall treff, er det noen kadetter som rapporterer generelt mismot. De to læringssituasjonene blir drøftet i lys av mestrings- og målorienteringsteori, men også med perspektiver fra læringsteorien. En implikasjon er at gruppeorientert læring kan gi et mestringsorientert læringsklima og således bygge mestringstro. Et annet resultat er at et konkurranseorientert klima kan gi redusert mestringstro i en samlet kadettgruppe. Dette har betydning for utviklingen av narrativet: Det går bra til slutt!