Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDøsen, Andreas Egge
dc.date.accessioned2017-08-08T08:43:42Z
dc.date.available2017-08-08T08:43:42Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2450113
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å se på muligheten for å avlaste gassturbinene på Skjold-klassen når fartøyet manøvreres i det lavere hastighetsområdet. Studiet er en undersøkelse i hva som må til for å realisere en mulig fremdriftsløsning uten bruk av gassturbiner og om det er praktisk mulig. Alternative løsninger og ulemper med disse er vurdert mot hverandre i all hovedsak på grunnlag av vekt og plass om bord. Studien konkluderer med at det trengs ca. 500 kW pr. side til å kunne manøvrere fartøyet i fartsområdet 0-5 knop, og at fartøyets dieselmotorer representerer tilstrekkelig med effekt til å lage i stand en mulig løsning. Det finnes tilstrekkelig med plass til nye komponenter. Det finnes to mulige manøvreringsløsninger, enten å koble seg på eksisterende aksling eller installere nye thrustere. De komponenter som trengs for å kunne lage en løsning med en ny thruster, gir samlet sett en vekt som er for stor til at det vil være hensiktsmessig, og anbefales ikke. Elektrisk overføring vil pga. vekt av elektriske komponenter, veie så mye at dette heller ikke anbefales. Hydraulisk overføring av effekt står frem som det beste alternativet, og en løsning hvor den eksisterende aksling utnyttes anbefales i stedet å se videre på.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleMulighetsstudie for lavhastighetsmanøvrering på Skjold-klasse. En undersøkelse av eksisterende anlegg og muligheten for å kunne bygge en alternativ løsning for lavhastighetsmanøvreringnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.rights.holderForfatterennb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel