Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeier, Tormod
dc.date.accessioned2015-12-23T08:38:37Z
dc.date.available2015-12-23T08:38:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0023-5369
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2371256
dc.description.abstractEtter den kalde krigen har vestlige styrker stadig oftere blitt trukket inn i ukonvensjonelle kriger. En fellesnevner i slike operasjoner er at innøvde driller og prosedyrer sjelden er tilpasset omgivelsene. Dette kan forklares ved at vestlige styrker først og fremst er trent og utdannet for konvensjonell krig mot andre lands styrker, som de russiske. Økt globalisering har imidlertid bidratt til å skape et mer sammensatt trusselbilde. I dette bildet avtegner det seg et større mangfold av aktører, intensjoner og kapabiliteter. Kriger som på én og samme tid føres på konvensjonelt og ukonvensjonelt vis flyter over i hverandre. Ettersom stadig flere operasjoner gjennomføres innad i stater – ikke mellom stater – utfordres også de klassiske militærpedagogiske læringsstrategiene. Dette skaper større usikkerhet om hvilken pedagogikk som gir mest relevant trening og utdanning. Å utdanne styrker som fungerer like godt i så vel konvensjonelle som ukonvensjonelle kriger, kan derfor vise seg å være en av de største utfordringene i fremtiden. Tett og vedvarende samarbeid mellom erfarne mentorer og «ferskere» studenter (soldater), i et bredt, tverrfaglig og internasjonalt miljø, viser seg å gi de beste soldatene.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.subjectTreningnb_NO
dc.subjectUtdanningnb_NO
dc.subjectSoldaternb_NO
dc.titleConventional forces on unconventional battlefields: Is military education and training ”on track”?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.source.pagenumber20nb_NO
dc.source.volume219nb_NO
dc.source.journalKungl Krigsvetenskapsakademiens Handlingar och Tidskriftnb_NO
dc.source.issue3nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel