Show simple item record

dc.contributor.authorStrengen, Marit
dc.date.accessioned2014-08-01T12:36:04Z
dc.date.available2014-08-01T12:36:04Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/216611
dc.description.abstractDenne masterstudien undersøker om og hvordan kadetters personlighet utvikler seg gjennom krigsskoleutdanningen. Spørsmålet undersøkes longitudinelt gjennom krigskolenes treårige utdanningsløp. To kull med kadetter fra de tre krigsskolene Luftkrigsskolen, Sjøkrigsskolen og Krigsskolen Linderud i Norge, (N=295), svarte på spørreundersøkelser gjennom den store krigsskolestudien; Kadettutviklingsstudien 07 – 11. Kadettene responderte på samme selvrapporteringsskjema totalt 4 ganger i løpet av sin utdanning. Første gang i oppstarten av utdanningen og de tre neste ved avslutningen av hvert skoleår. Hovedfunnene i denne masterstudien er at kadetter gjennom krigsskoleutdanningen har en utvikling i personlighetstrekk. Resultatene viser at kadettene rapporterer mindre modenhet når de uteksamineres enn hva de gjorde når de begynte på studiet. Masterstudiens funn er at kadetter har en reduksjon i skåre på tre av fem personlighetsfaktorer, og at kadettene har en utvikling som går i motsatt retning av normalutvikling for personlighetsfaktorene omgjengelighet og kontroll.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectkrigsskolenb_NO
dc.subjectpersonlighetspsykologinb_NO
dc.subjectkadetternb_NO
dc.subjectpersonlighetsutviklingnb_NO
dc.titleVirker krigsskoleutdanningen? Norske kadetters personlighetsutvikling gjennom tre år med offisersutdannelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber71nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record