Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristensen, Fridtjof Joys
dc.date.accessioned2024-02-14T15:19:20Z
dc.date.available2024-02-14T15:19:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3117657
dc.description.abstractNorge har i mange år innrettet sine planverk og Totalforsvar mot å fasilitere for mottak av allierte styrker ved en artikkel 5 situasjon som involverer Russland. Som nasjon er Norge avhengig av alliert støtte, og har gjennom sitt medlemskap i NATO lenge vært «NATO i nord». Finland og Sveriges medlemskap vil endre dette. Sverige, men spesielt Finland vil med sin lange grense mot Russland være et prioritert land for NATO å forsterke. Norge vil dermed i tillegg til å ta imot styrker for å forsterke eget land, være NATOs transitthavn i nord for allierte styrker og materiell som skal forsterke Finland og Sverige. Det å benytte seg av Østersjøen til dette formålet vil være svært risikabelt. Dette stiller større krav til norsk logistikkinfrastruktur knyttet til jernbane fra de norske prioriterte mottakshavnene og østover i Sverige og Finland enn det har gjort tidligere. Utgangspunktet for denne studien er et fredstidsscenario hvor all skipsfart inn til- og i Østersjøen er forhindret på ubestemt tid. Sverige vil klare å forsyne seg selv ved hjelp av egne havner på sin vestkyst, men har ikke restkapasitet til å støtte forsyningen av Finland. Dette må dermed foregå gjennom norske havner og inn i Finland. Studiens formål er å vurdere om Norge er seg denne rollen bevisst. Dette har ledet frem til problemstillingen: Er Norge bevisst sin rolle i den nordiske forsyningssikkerheten? Studien er en kvalitativ eksplorerende enkelcasestudie, hvor empirien først og fremst kommer fra litteraturstudier/ dokumentundersøkelser, støttet av intervjuer. Respondentene er både sivile og militære, er fra flere nivåer og land, og er fageksperter innen beredskap og logistikk. Det teoretiske utgangspunktet baseres på å danne forståelse for Norges rolle i den nordiske forsyningssikkerheten. Dette har dannet grunnlaget for å diskutere hvordan Norge arbeider med forsyningssikkerhet i Norden, med henblikk på krav, avtaler og lovverk Norge er forpliktet til. Videre er det undersøkt hvilken rolle Totalforsvaret vil få-, og hva Forsvaret kan bidra med i et slikt scenario. Til slutt tar studien for seg Trondheim- og Narvik havn og hva som kan gjøres for å sikre at jernbaneinfrastrukturen fra de norske havnene frem til sine endestasjoner er tilfredsstillende. Funnene viser at Norge er bevisst sin rolle i den nordiske forsyningssikkerheten. Gjennom krav, avtaler og lovverk kommer dette godt frem. Totalforsvarets rolle er sentral i den praktiske utøvelsen i scenarioet. De norske havnene er strategisk plassert, men trenger i likhet med jernbaneinfrastrukturen store investeringer for å møte et slikt scenario optimalt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleForsyningssikkerhet i Norden – er Norge sin rolle bevisst?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderFridtjof Joys Christensenen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel