Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKofoed, Audun Vikki
dc.date.accessioned2024-01-22T11:41:36Z
dc.date.available2024-01-22T11:41:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3113064
dc.description.abstractForsvarets viktigste oppgave, om avskrekking skulle feile, er å forsvare Norge og allierte mot alvorlige trusler, anslag og angrep, innenfor rammen av NATOs kollektive forsvar (Prop. 14 S, 2020, s. 11). Brutt ned i sin enkleste form betyr det at soldatene i Forsvaret må utsette seg for fare der de risikerer eget liv, samtidig som de forsøker å ta livet av fienden. Dette er situasjoner som vil oppleves ekstremt stressende for soldatene som utfører denne oppgaven. Hvis stresset blir for mye vil soldatene kunne oppleve akutte stressreaksjoner (ASR) som gjør at de ikke er i stand til å fungere under striden. For at soldatene skal være i stand til å utføre Forsvarets viktigste oppgave trenger de derfor evnen til å håndtere ekstremt stress. Formålet med denne studien er å bidra med kunnskap på hvordan utdanning og trening kan øke soldaters psykologiske motstandskraft, slik at de er bedre rustet til å håndtere ekstremt stress og redusere sannsynligheten for akutte stressreaksjoner. Problemstillingen for studien er: Hvordan kan utdanning og trening øke psykologisk motstandskraft for å redusere omfang og konsekvens av akutte stressreaksjoner i strid? Studien benytter seg av en kvalitativ metode og den empiriske datainnsamlingen ble gjort gjennom 9 semistrukturerte intervjuer. Primærkilden består av 7 soldater fra en avdeling med erfaringer fra konflikten i Afghanistan. Sekundærkilden består av 2 psykologer fra Forsvarets sanitet, som har kompetanse og erfaring innenfor fagfeltet. Analysen av data har tatt utgangspunkt i Braun og Clarke (2006) sin tematiske analyse med seks steg. Funnene i studien viser at utdanning og trening kan øke psykologisk motstandskraft og reduserer omfang og konsekvens av ASR i strid hvis den er: realistisk, bidrar til realistiske forventningsavklaring til hva soldatene kan oppleve i strid, og utvikler gode teamferdigheter. Videre er det avgjørende at avdelingen utvikler en god avdelingskultur som er tilpasset avdelingens oppdrag og egenart. Avdelingskulturen gir føringer for hvilke verdier og normer avdelingen trenger for å løse oppdrag. På den måten blir avdelingskulturen styrende for hvilken utdanning og trening avdelingen må utføre, samtidig som utdanning og trening er den primære metoden for å innføre disse verdiene og normene i avdelingen. Det er derfor en gjensidig avhengighet mellom avdelingskultur og de andre tre temaene som studien har kommet fram til øker psykologisk motstandskraft..en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleAkutte stressreaksjoner i strid: Hvordan kan utdanning og trening redusere omfang og konsekvens?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderAudun Kofoeden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel