Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDevold, Egil August
dc.date.accessioned2022-09-26T08:32:12Z
dc.date.available2022-09-26T08:32:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021196
dc.description.abstractForsvaret innførte frivillig et periodisert regnskap etter statlig regnskapsstandard (SRS) fra 1. januar 2016. Det uttalte målet med å ta i bruk det periodiserte regnskapet var å få bedre styringsinformasjon om hva det koster å drifte Forsvarets struktur. Innføringen av periodisert regnskap etter SRS er senere blitt gjort obligatorisk for alle statens virksomheter med en innføringsperiode på fem år fra 2022. Statsbudsjettet og statsregnskapet vil imidlertid fortsatt være basert på kontantprinsippet. Forsvaret, og statens virksomheter for øvrig, må derfor fortsatt levere et årsregnskap etter kontantprinsippet, mens det periodiserte regnskapet leveres som et supplement til dette. Etter innføringen av det periodiserte regnskapet i 2016 har styringen av budsjett- og resultatansvarlige avdelinger i Luftforsvaret vedvart etter kontantprinsippet. Studien har som formål å bidra til kunnskap om det periodiserte regnskapet gjennom følgende problemstilling: Er statens rasjonale for å innføre et periodisert virksomhetsregnskap overførbart til den interne økonomistyringen av en budsjett- og resultatansvarlig avdeling i Luftforsvaret?Studien finner at staten har vektlagt statsbudsjettets administrative funksjon som finanspolitisk verktøy, og derfor beholdt kontantprinsippet. Det legges likevel til grunn at ved å innføre det periodiserte regnskapet som supplement vil statens virksomheter få tilgang til merinformasjon som vil gi bedre beslutningsgrunnlag, og bedre styring. Samtidig finner studien at staten har vektlagt at en standardisering av regnskapet i staten etter SRS vil være effektiviserende. Gjennom analyse av det periodiserte regnskapet til en budsjett- og resultatansvarlig avdeling i Luftforsvaret finner studien noe merinformasjon som kan benyttes i den interne økonomistyringen. Studien gjorde imidlertid ikke funn som kunne argumenteres å ha store implikasjoner for denne avdelingen. Implikasjonen av studien er at statlige virksomheter tilsynelatende selv må vurdere i hvilken grad de kan nyttiggjøre seg av merinformasjonen fra det periodiserte regnskapet for å bedre sine beslutninger. Når regnskapsåret avsluttes må de imidlertid fortsatt levere et kontant resultat i tråd med Stortingets vedtak, noe som overordnet legger bindinger for økonomistyring i staten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHSen_US
dc.titlePeriodisert regnskap og økonomistyringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderEgil August Devolden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel