Fysisk trening som mål og middel i utvikling av offiserer. Hvordan fysisk trening bidrar til å utvikle fysisk og mental robusthet og bedre evne til å lede
Abstract
Fysisk trening har en historisk plass i Forsvaret. I denne artikkelen
drøftes hvordan det tilrettelegges for trening ved Forsvarets høgskole,
avdeling Luftkrigsskolen. Studier fra andre avdelinger trekkes også inn i
diskusjonen i denne artikkelen. Vi argumenterer i artikkelen for at fysisk
trening spiller en viktig rolle for å oppfylle krigens krav. Vi argumenterer
også for at det er et viktig mål i seg selv. Vi diskuterer ut ifra dimensjonene
motivasjon, hardiness og fysisk kapasitet, problemløsning og læring. Vi
ser fra Luftkrigsskolen at fysisk form og akademiske prestasjoner henger
sammen. Fysisk trening har en integrert plass i utdanningen. Funnene
i artikkelen tyder på at det kan argumenteres for at det kan få en enda
bedre integrert plass. Fysisk kapasitet er viktig for å kunne løse oppdraget
og til å kunne ta vare på sitt personell. Fysisk fostring er et lederansvar
og denne artikkelen har vist med eksempler hvordan dette er nedfelt
både i strategiske dokumenter og gjennom studiehåndbøker. Fordelen
med fysisk fostring i lederutvikling, er at det lettere kan konkret måles.