Konstruksjon av gassturbin til undervisningsformål. En konstruksjonsoppgave
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2608238Utgivelsesdato
2019-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bacheloroppgaver [528]
Sammendrag
Gjennom denne oppgaven er det konstruert, produsert og testet en gassturbin basert på en turbolader. Pensum ved maskiningeniørutdanningen er grunnlaget for både det praktiske og teoretiske arbeidet som er gjennomført i utredningen
Oppgaves kompleksitet gjør det nødvendig å avgrense oppgaven gjennom fire primærmål for den endelige gassturbinen: Gassturbinen skal være funksjonell, sikker å operere, være mulig å videreutvikle og den skal kunne benyttes i undervisning.
Til å løse oppgaven er det konstruert et brennkammer som sammen med turboladeren utgjør gassturbinen. I tillegg er det konstruert en ramme som bærer og stabiliserer gassturbinen. For å sørge for sikker drift av gassturbinen, er det laget systemer for kjøling, smøring og brennstoff. Til å drive disse systemene er det laget et elektrisk anlegg og et system for styring og overvåkning.
Måloppnåelsen til oppgaven er høy. Tester viser at gassturbinen starter enkelt og er selvgående. Turboladeren er konstruert for å minimere risiko ved drift og prosedyrer skrevet for å gi nye brukere nødvendig informasjon og opplæring for sikker drift av gassturbinen. Det romslige og intuitive designet av gassturbinen, sammen med konstruksjonstegninger og fullstendig liste over deler gjør gassturbinen tilpasset videre utvikling. Gassturbinen kan benyttes til undervisning slik den er, men vi anser ikke måloppnåelsen for dette målet til å være fullstendig. Likevel er det grunnlag for at dette målet oppnås gjennom videre utvikling av turbinen.