Stress i navigasjon. Stressforskjell i simulator og skolefartøy
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2574883Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bacheloroppgaver [529]
Sammendrag
For å jobbe i Sjøforsvaret stilles det strenge krav til psykiske og fysiske ferdigheter. Blant disse kravene er stresshåndtering en viktig ferdighet å mestre. Men hvordan oppleves og trenes stress i ulike situasjoner? Dette ønsker oppgaven å belyse gjennom problemstillingen: Hvordan er forskjellen i stressnivå hos navigatøren under seilas i simulator sammenlignet med seilas på skolefartøyene til Sjøkrigsskolen?
På Sjøkrigsskolen utdannes Operativ Marine-kadettene i praktisk navigasjon gjennom seilas i simulator og seilas på skolefartøyene Kvarven og Nordnes. Denne oppgaven gjør gjennom faget Millitær Praktisk Navigasjon 4 forsøk der man ønsker å kartlegge om det er forskjell i elektrodermal aktivitet (EDA) på seilas i simulator og på skolefartøy. EDA er en betegnelse på hudens ledningsevne og vil gi indikasjoner på stress. Ved hjelp av et armbånd fra Empatica ble det gjennomført måling av navigasjonskadetter sitt EDA-nivå. Målingene ble gjennomført under seilas i simulator, på skolefartøy og i rolige omgivelser for å finne et grunnivå av EDA for hver av forsøkspersonene.
Funnene i denne oppgaven viser at alle forsøkspersonene hadde en høyere gjennomsnittlig EDA-verdi på seilas på skolefartøy enn i simulator. Dette indikerer at det også er høyere stressnivå ved seilas på skolefartøy enn i simulator. Det blir drøftet både miljømessige og menneskelige faktorer som støtter opp under resultatet.
Oppgaven viser med dette en klar forskjell mellom seilas i virtuelle omgivelser og i reelle omgivelser. Med dette er det oppgavens oppfatning at man ikke kan erstatte navigasjonsutdanning på skolefartøy med kun simulatortrening. Dette både med hensyn til stresstrening, men også med tanke på effekten av å kjenne på reelle konsekvenser av feil som begås og reelle krefter som virker på fartøyet.